Jag är ingen politiker, men...

Ikväll har jag varit på mitt första partimedlemsmöte någonsin. Det var spännande.

Det tog lång tid innan jag tog steget ut, även om partilokalen ligger så gott som på min gata. Vad jag väntat på alla dessa år är något oklart.

Vi lyckades få till en het politisk debatt som tog sitt avstamp i ett uttalande av typen "Jag är inte rasist, men..." Det blev livligt, och tjejen som först verkade engagerad och intresserad, sjönk snabbt i graderna hos mig. Det som var kul var hur alla andra vände sig emot hennes åsikter väldigt snabbt. (Jag fann mig dessvärre sitta och humma med till slut när folk sa riktigt knivskarpa saker - men lite tyst... Hjälp, kan man få vård?!)

Än en gång fick jag anledning att fundera över om vem som helst verkligen tillåts bli heltidspolitiker. Svaret vet vi väl i och för sig sedan tidigare, men ibland blir jag bara helt förvånad. En tråkigare och mer steril person får man leta efter. Dessutom var hans redogörelser långa och sega. Detta medan han tryckte i sig bananer och pillade sig i örat med en penna.

Jag ska äntligen försöka engagera mig på riktigt. Vilken tillfredsställelse det skulle vara att verkligen få vara med och förändra något.

Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer
Postat av: Fröet

åh vad intressant. Jag har också länge tänkt, men aldrig blivit av...

Hade en sån där tjej i min klass för något år sedan. Hon sa otroligt okunniga saker som uppfattades som väldigt rasistiska, fast hon trodde att hon uttryckte anti-rasistiska åsikter. Exempelvis "jo, alltså, de kan faktiskt laga tänder, DOM DÄR invandrarna!"

2007-05-14 @ 21:20:32
URL: http://litenfro.blogg.se
Postat av: nollattan

oj. vad spännande att lyssna på argument.

2007-05-15 @ 08:03:52
Postat av: evans

Tack för din kommentar! Jo, man kan definitivt tro att jag GÅR i skolan, men sanningen är den att jag jobbar stenhård på att sänka min vuxenpoäng :-)

2007-05-15 @ 08:35:35
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: Magnus

Fler unga in i politiken oavsett partitillhörighet. Jag skulle aldrig ha tålamodet att egagera mig politikskt, speciellt inte i en glesbygdskommun där nästan allt handlar om nedskärningar. Bra jobbat!

2007-05-15 @ 10:42:07
URL: http://papamac.blogg.se
Postat av: grannen

Heja Hanna!

2007-05-15 @ 10:44:47
URL: http://proud2b.blogg.se
Postat av: Hanna

Fröet: Ja, man blir ju förbannad!

Nollåttan: Även den galnes argument kan ju vara intressanta :)

Evans: Härligt, det borde jag också göra.

Magnus: Ja, det gäller ju att försöka engagera sig om man nu ska åtstakomma något.

Grannen: Tack, jag känner stödet :)

2007-05-15 @ 21:06:09
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0