Mirakel

Igår fick jag ett e-brev från Auckland, Nya Zeeland. Närmare bestämt en polisstation där. De hade hittat min plånbok. Fem månader efter att den försvann.

Jag hade på känn att den skulle dyka upp på ett eller annat sätt.

Älven

Det går inte att stå i samma älv två gånger. Men det går att stå bredvid en.

Södern

Jag hade en magnifik dag i Köpenhamn igår. Danskarna tog ledigt på grund av sol. Mig skickade de till sin huvudstad. Där var också sol. Jag gick och gick och gick. Ljuvligt, trots att jag inte hade någon hatt på huvudet. I skuggan var det tillräckligt varmt och jag slickade på fläderblomsglass med jordgubbsmarängfluff.

Jag hade sånt flyt med allt att jag kände att jag var värd allt det där, att det var meningen. Sen kom jag till Umeå och allt flyt försvann. Små motgångar som att jag inte fått dagens tidning, mitt tradera-fynd ännu inte dykt upp, flygbussarna INTE ALLS matchar flygen så jag fick ta taxi, grannen drog igång grillfest med tillhörande fotbollshuliganskrik när jag läste ikapp tidningen på balkongen. Små motgångar men ändå tillräckligt irriterande. Jag väljer att tolka detta fritt.

Ja men ja men, jag tror kanske att jag bara gör mig bäst när jag är på flykt. Minns ni spelet Scotland Yard? En person är på rymmen de andra jagar. Jag skulle vilja vara den där personen på rymmen. Tror jag skulle göra det bra. Liksom live.

Båtar i Kristianshavn, grönska

Militärbåtar i hamnen. Undrar vad den solande kvinnan tänkte?

Jag fick vandra runt bland kasernerna på Kastellet

Dessutom hittade jag fina militäruniformer

På vift

I måndags hade jag mössa på mig när jag cyklade till jobbet. Imorse tog jag inte ens MED mig jackan. Jag cyklade i tischa. Ändå är jag fortfarande kvar i Norden. Det känns helt ofattbart.

Jag njuter i alla fall av sol, av att kunna tänka långa tankar och av att vara i en ny miljö. Det luktar sommar här. Det luktar utland.

Det var länge sen jag kände mig klibbig. En härlig känsla. Dessutom tror jag att det är första gången jag åker iväg på jobb och inte har en för årstiden ovanligt kall väderlek. Äntligen.

Kollar upp vädret

Eftermiddagsläsning och tedags

Ljuva bokskog

Odense domkyrka

"Mitt" hus

Ett helt gäng sikahjortar kolla in mig när jag går förbi zoo:t.

Längtan

Innan regnet hann jag idag ta en cykeltur längs Nydalasjön. Ljuvligt. Om än ganska blåsigt och förstås inte många grader i luften. Inget bad idag. Däremot en stark längtan efter Roslagen när jag hörde humlor och cyklade på grusvägar.

Roslagen, kom i min famn.

Lite grått, men ändå med anslag av vår.

The war within

Jag har fått dille på krig. Har kanske alltid haft det. Men det är som att det kulminerar nu. Jag slukar allt om andra världskriget. Igen. TV-serier och böcker. Till och med kläder. Har även närmat mig första världskriget, även om det känns lite väl långt borta.

Jag vet inte varför jag har den här fascinationen för krig, i synnerhet andra världskriget. Kanske för att mina förfäder/mödrar faktiskt var med och krigade i det. Det gör att det känns närmre. Jag minns historien om min mammas morbror som dog under de sista dagarna av kriget.

Det är som att jag vill veta hur det är att vara i krig, utan att själv behöva uppleva det.

På nattduksbordet just nu.

Hånet

Den här satt på min cykelsadel när jag kom ut från jobbet idag. Alla damsycklar hade faktiskt fått en. "Mens för halva priset". Känns lite hånfullt, särskilt som jag har min menskopp som jag aldrig kommer att ge upp.

Men den matchar mina skor i alla fall.

Saker jag aldrig har förstått mig på

1. Frukost på stan

7. Vanans makt

8. Hur i h****te man vinner en budgivning på Tradera

Var

När små problem känns stora och planeringen blir mig övermäktig.

En lika oväntad som stark känsla dök plötsligt upp i mitt hjärta. Känslan av att jag inte hör hemma här.

Löften

Jag har bestämt mig för att sluta köpa tyg. På tygaffärn. Tanken var att jag skulle sluta sy. Göra något annat.

Men jag hittar alltid vägar runt mina löften. Så igår köpte jag vaxduk på tygaffärn. Idag har jag kollat efter tyger på Tradera. Dessutom har ett par gamla jeans åkt på däng.

Vill man sy finns det alltid vägar. Och tydligen vill jag väldigt gärna sy.

Gamla jeans och en kreativitetsbok

Nytt förkläde/magväska

Ny plånbok

Förvaringskorg av vaxduk.

Påshållare av vaxduk

Självbo

Jag har nu bokat min sommarresa och börjar förstå varför människor reser tillsammans. Boendet blir oftast dubbelt så dyrt när man bor själv.

Om man reser själv ska man antingen vara beredd att betala det dubbla, vilket jag tycker är orimligt, eller också vilja bo på hostel/vandrarhem i ett rum med andra. Jag måste säga att det utbudet är ganska dåligt.

Det måste finnas många andra som reser själv, jag kan inte vara så unik. Jag tycker verkligen att det borde finnas fler boenden för en självbo. Visst kan jag bo på hotell, ibland finns det även singelrum. Men ska jag vara iväg i mer än en vecka så vill jag helst ha möjlighet att laga mat, särskilt som självresande. Tycker det är jobbigt att endast kunna gå ut för att få i mig mat.

Signalerna som boendet sänder tycker jag är att 1. man borde resa tillsammans och annars 2. reser man själv så bör man träffa andra exempelvis på hostel. Att vilja resa själv verkar inte vara ett alternativ.

Men jag är nu nöjd. Jag har bestämt att göra det som jag helst vill, för mitt eget välmående. Och jag tror det blir fantsiskt.