Bättre förr

Genom nästan alla tider verkar människor ha haft uppfattningen om att "vi går mot hårdare tider". När  jag tittar på serier från andra tider, som Mr Selfridge eller Downton Abbey från tidigt 1900-tal, så pratas det om att det blir sämre tider. De måste strama upp verksamheter för att få dem att fortsätta gå runt.
 
Ändå måste det väl anses belagt att vi hela tiden går mot bättre tider. Som Bill Gates sa i en intervju i veckan: Vem hade velat ha cancer för 30 år sedan? Vem hade velat vara homosexuell för 50 år sedan? Nej, får man välja så är väl den tid vi lever i nu så god som den kan vara.
 
Varför finns det då någon uppfattning om att det var bättre förr? Är det en allmän inställning hos människan som gör att vi ogillar förändring? 
 
Jag tänker på hur individens valfrihet har ökat explosionsartat. Vi ska ta beslut om precis allt, från vårdinrättning till pensionsfond. Samtidigt som vår valfrihet ökar, ökar också kontrollen. Lagarna stramas åt, säkerhetsföreskrifter förstärks, byråkratin blir mer intrikat. Vi romantiserar över det "enkla livet", som det var i bondesamhälllet eller varför inte i grottan. Men utan att reflektera över det materiella välstånd vi har idag som inte fanns då. Det är som att vi tror att dessa två går att kombinera. Det var också betydligt mer hierakiskt i dessa "enklare" samhällen. Och hierarki har jag svårt att tro att nutidsmänniskan eftersträvar, generellt sett.
 
Jag gillar i alla fall nuet och har svårt att se att jag skulle föredragit en annan tid. Utom möjligen 70-talet. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Matilda

Spännande reflektioner. Antingen har vi kort minne eller så är vi duktiga på efterhandskonstruktioner. De här motsättningarna blev för mig väldigt uppenbara när jag höll på med "renactment". Samtidigt som man vurmade för den tiden man vurmade för så var det svårt att bortse från moderna underkläder, toalett och spis i vissa situationer. För att inte tala om hierarkier mellan könen.
Sedan glömmer man ju lätt att historien var dynamisk och inte statisk, det skedde förändringar hela tiden och på olika platser, vilket gör det svårt att säga att "så här var det" på 50-talet eller på renässansen. Äsch, nu svamlar jag på... Vad jag skulle vilja säga är att jag instämmer med dig, jag tror inte att jag skulle föredra en annan tid. Där emot är jag väldigt nyfiken på olika tidsperioder och tror att vi kan lära oss av teknik, sociala normer, föreställningar om tid m.m.

2014-04-03 @ 20:14:15
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: smultron

Jag tänker att somligt är bättre och somligt är sämre oavsett vilka tider man ställer mot varandra. Frågan är väl snarare varför man ska göra det? För en politiker kan det ju vara bra att framhålla att allt blivit bättre. I ett långt perspektiv kan vi se många framsteg, men man kan också se att förändringar går trögt. Och att vi lär oss dåligt av historien. (Hur i helsike kan t ex nazismen växa igen?) Gällande valfriheten så tycker jag nog att det är lite si och så med den. Ja, vi kan välja elbolag och pensionsfond, men andra livsval, rörande var vi bor och vad vi arbetar med, är idag mer begränsade än tidigare. Många fler står utan hem och jobb. Jag tycker nog snarare att valfriheten många gånger en chimär och nåt man viftar med samtidigt som välfärden monteras ned.

Låter jag för negativ? Ja, jag var mer positiv förr. Jag tror jag var bättre förr. ;-)

2014-04-04 @ 16:53:43
Postat av: smultron

Och en annan sak som jag inte fick med var att vi verkar mer ensamma nu än tidigare, trots revolutionen med internet och möjlighet att ha kontakt med andra. Kanske är det bara som jag tror... Hur som haver så kan jag sakna somligt från 70-talet jag med.

Ha en trevlig helg!

2014-04-05 @ 11:43:09
Postat av: Fia

Vad intressant det var att läsa det här. Det väckte en massa tankar och funderingar hos mig, så nu kan jag inte komma med en tvärsäker kommentar heller. Jag håller med om att medicinska framsteg har medfört mycket gott, och att attityder har förändrats så att den snäva heteronormen har raserats, men jag tror att människor har haft svårt att hänga med i svängarna så att vi ur genetiskt perspektiv befinner oss i fel fas. Vi är inte helt anpassade till den moderna tillvaron med tekniska framsteg, så vi blir inte riktigt lyckliga trots att mänskligheten på det stora hela har ett ökat välstånd. Fasen vad flummigt det blev!

2014-04-05 @ 20:02:27
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Hanna

Matilda: Ja, ett annat problem med "bättre förr"-mentaliteten är att "förr" aldrig blir definierat. När är det och vad är inkluderat i begreppet?

Smultron: Valtvång är det ju snarare. Individens måste ta ställning i vissa frågor, även om det knappast kan kallas valfrihet. Och ja, historien tycks oss alltid för avlägsen för att dra lärdomar av den. Mycket konstigt. Och visst finns det saker som det har blivit sämre med. Frågan är bara om vi verkligen skulle vara lyckligare i en annan tid. Jag vet inte det jag...

Fia: Tekniken går nästan otäckt fort framåt, det är ju lite opraktiskt ibland eftersom vissa saker man samlat på sig lämnas obrukbara. Jag tänker framför allt på musiksamlingar.

2014-04-07 @ 20:36:05
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0