Tvättmysterium

När jag hänger upp tvätt i husets tvättstuga brukar jag alltid hänga handdukar och lakan ytterst, sedan tröjor och byxor. Underkläderna brukar jag försöka hänga bakom allt det andra. Det känns väl lite privat och jag föredrar att underkläderna inte är det första man ser om man kliver in i torkrummet.
 
Jag har noterat att andra verkar tillämpa samma principer. Underkläderna hänger längst bak. Man vill helst inte att alla ska se ens underkläder.
 
Därför är det något av ett mysterium varför människor låter sina kläder hänga i torkrummet i flera dagar, ibland upp till en vecka. Till och med så länge att andra måste plocka ner deras hängda tvätt för att få plats med sin egen. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag har också tänkt på hur man/jag hänger större kläder/lakan/handdukar för att täcka insynen från fönster och underkläder längre in. Väldigt spännande faktiskt att så många gör på detta viset! Smuts och smutstvätt är ju också något som man i hemmet skyler och tar undan med tvättkorgar och dammsugare när folk kommer på besök. Det känns skämmigt att något så privat ska vara till allmän beskådan. Lite samma sak är det med mat, (eller åtminstone är det min teori som jag hoppas att snart kunna bevisa)där fräsch frukt och vinflaskor gärna får stå framme men inte jordiga potatisar och kladdiga såsflaskor.

När det gäller de kläder som hänger uppe i flera dagar i tvättstugan börjar jag fundera över vad som kan ha hänt. Något akut måste ju ha skett för att man ska ha glömt bort att man höll på att tvätta.

Svar: Ja, smutstvätten ska vi inte tala om! Det blir spännande att se vad du kommer fram till om maten.
Här i huset verkar det mer regel än undantag att låta tvätten hänga väldigt länge, för vissa. Det jag undrar är om de inte behöver sin tvätt?
Hanna

2012-10-07 @ 13:37:35
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Fia

Skönt att läsa att fler än jag har en lite småpryd inställning till exponering av underkläder. Jag har märkt att jag även omedvetet lägger underkläderna underst i högen med "ofarliga" plagg och lakan och handdukar ovanpå när jag spatserar tillbaka med den rentvättade tvätten.

Svar: Samma här. Även om det tar mig ca 30 sekunder att ta mig hem igen. Mycket sällan träffar jag någon på vägen. Men ändå.
Hanna

2012-10-07 @ 15:08:56
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Karin

Alltid skönt att veta att man inte är ensam! Brukar också omsorgsfullt lägga lakanen överst när jag går till och från tvättmaskin.

Fick för övrigt anledning att skriva en arg lapp i tvättstugan i veckan! Första gången!

Svar: Men vad kul! Kommer det en bok om den sen eller?
Hanna

2012-10-07 @ 20:40:49
URL: http://karinpanyaaventyr.wordpress.com/
Postat av: Jazzhoppan

Då är det skönt med egen tvätt och tork :-)

Svar: Nå, sån materialism har jag inte möjlighet till :)
Hanna

2012-10-07 @ 21:31:07
Postat av: Hella

Skulle kunna skriva ett helt blogginlägg om just tvättstugor och hur människor beter sig och inte beter sig. Intressant fenomen helt klart. Som en livets frizon, där folk visar sig rätta jag, på gott och ont.

Svar: Jag väntar nyfiket på det blogginlägget :)
Hanna

2012-10-07 @ 22:12:31
URL: http://redshoecyber.blogg.se
Postat av: smultron

Jag hänger ofta underkläder så det är det första man möts av om man går in i torkrummet. Kanske har det en avskräckande effekt på tvätttjuvar? ;-) Skämt åsido, jag hänger som jag gör för att få tvätten torr. Numera har vi tidslås på dörren, men även tidigare kunde man få kallingar i näsan om man stack in huvudet under min torktid!

Svar: Problemet med vårt torkrum är att det är så provisoriskt att människor nog inte har respekt för tvättider. Allt med vår tvättstuga är ärligt talat ganska provisoriskt...
Hanna

2012-10-09 @ 09:33:25
URL: http://mammamummel.blogspot.com

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0