Fetma största problemet

Så har jag återigen svarat på Stockholms hälsoenkät. 21 frågor av 103 i övrigt väldigt varierade frågor handlade om matbeteende och då framför allt mat som problem för övervikt. Några exempel på frågor:

- Jag blir så sugen på mat att magen ofta känns som en bottenlös grop.

- Jag är alltid sugen så det är svårt för mig att sluta äta innan jag ätit upp allt på tallriken.

- När jag känner doften av en biff som fräser i pannan eller ser en saftig köttbit, är det mycket svårt att låta bli att äta, även om jag just innan avslutat en måltid.

- Jag är alltid tillräckligt sugen för att äta när som helst.


Frågorna är sanslöst vrida mot att de allra flesta skulle ha problem med övervikt eller att de äter för mycket. Det är normen i samhället. Vi borde äta mindre. Dessvärre stämmer ju inte detta på hela befolkningen, långt därifrån. Det gör mig förbannad. Man kan ju ha det motsatta problemet. En del lider exempelvis anorexi. Ingen av frågorna tog det i beaktande. Visst kunde man svara händer aldrig på samtliga, men det i sig implicerar ju inte att man har ett sjukligt beteende. Det blir också svårt att svara på frågorna utifrån ett motsatt beteende.

Jag tycker det är mycket märkligt i en hälsoenkät att utgå så totalt från en specifik hälsofråga - vikt - och bara ett perspektiv på den.





Kommentarer
Postat av: Fia

Anorexi blir sällan uppmärksammat, undervikt betraktas inte som ett problem, utan något man ska vara avundsjuk på, men övervikt berör väl så många och ger så dåligt samvete att det får all uppmärksamhet.

2010-09-13 @ 22:54:53
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Lina

det låter väldigt märkligt. men å andra sidan ger jag inte mycket för många undersökningar!

2010-09-14 @ 08:00:00
URL: http://rosamolnochgrisgaddor.blogg.se/
Postat av: Karin

Trist och inskränkt. Man skickar ju också en signal att hälsa enbart handlar om vikt och att inga andra faktorer spelar in.

2010-09-14 @ 17:21:08
URL: http://karinpanyaaventyr.wordpress.com/
Postat av: Lennart

Jag kan bli sugen på något ibland, men sen glömma bort det eller bara inte bry mig om att köpa/laga till det.

2010-09-15 @ 12:38:38
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Hella

Förstår precis vad du menar med det motsatta, riktigt konstigt att de vinklar undersökningen som de gör.

2010-09-18 @ 15:07:48
URL: http://redshoecyber.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0