Prestationsångestångar

Den här hösten har jag agerat lite i lönndom, känns det som. Jag sitter och ruvar och hoppas på att kläcka ett ägg vackrare och mer speciellt än något jag någonsin sett tidigare.

Men det finns en gräns för hur länge man kan ruva. Till slut måste man börja prestera. Inte för att jag inte har presterat, men för att jag borde prestera något som också syns eller märks eller som åtminstone renderar någon form utav inkomst.

Prestationsångest. Och den ångar om mig. Jag vill så mycket. Kan också så mycket. Men det fastnar någonstans på vägen. Det största hindret är jag själv och min prestationsångest.

Den här känslan av prestationsångest har krypit in i allt jag gör. I dansen, i matlagandet, i skrivandet, i bloggandet, i sovandet. Restulatet är att pauserna har blivit längre än själva prestationspassen. Det motsägelsefulla är att jag i pauserna finfint kan sova även om jag har prestationsångest över sovandet på natten. Jag kan dansa loss som en galning fastän jag har prestationsångest på klasserna. Vem har någonsin sagt att livet ska vara fritt från motsägelser?

Mitt uppe i alltihop sitter jag och tänker på Panama. Inte som ett sätt att rymma från hela skiten. Utan som ett sätt att ha det riktigt gott medan jag prestationsångestångar.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Jeanette Kristensen

Hej

Jag är en högskolestudent som skriver en C-uppsats om bloggar. Skulle du vilja svara på en enkät om ditt bloggande?



Hör av dig min studentmail.



Med vänliga hälsningar

Jeanette Kristensen

2009-11-17 @ 15:22:21
Postat av: Doc

Panama är också en låt av Van Halen.

När jag tänker på den får jag också prestationsångest.

2009-11-17 @ 17:16:44
URL: http://docat.blogg.se/
Postat av: Ester

Och jag är för trött i huvudet för att kunna skriva något vettigt.

Men jag har varit här och tagit del av dina senaste inlägg.

Hoppas prestationsångesten släpper!

2009-11-17 @ 22:03:29
Postat av: Tom

Prestationsångest är jobbigt. Kommer över en ibland. Kanske ett banalt tips, men gör det viktigaste först och låt resten komma som det kommer.

2009-11-17 @ 23:21:24
Postat av: Hanna

Doc: :)

Ester: Hoppas kan man alltid.

Tom: Frågan är hur man avgör vad som är viktigast.

2009-11-18 @ 10:14:56
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0