Till slut

Svårt att hitta mening och finna mål. Ett mål innebär vanligtvis att något tar slut. Jag längtar alltid till att saker ska ta slut, först då vet man att man har uppnått målet. Saker måste ta slut för att man ska komma vidare.

Jag tror det är däför jag har svårt att förlika mig med ett vanligt jobb. Det finns inte ett tydligt mål, ett slut där jag kan mäta mina prestationer och se vad jag har uppnått. Alla andra aktiviteter man har eller gör finns det slut på, en termin som avlsutas, en examen som uppnås, en resa som tar slut och man åker hem, en längtan som uppfylls till slut.

Jag måste se slutet för att hitta mening. För att kunna njuta av resan måste jag se målet, se att det finns ett slut på resan. Vem kan njuta av en resa som varar för evigt, vad är en resa utan mål? Nuet måste ha ett postnu.

Och jag väntar. Jag väntar på nya mål.

Läs även andra bloggares åsikter om

Kommentarer
Postat av: Lina

jag känner lite samma sak. Fast jag har aldrig tänkt på det på det viset. Därför jag är rädd att börja jobba "på riktigt" tror jag

2008-03-16 @ 15:05:28
URL: http://litenfro.blogg.se
Postat av: Cosmic Moose

Jösses vad du skirver sånt som stämmer in perfekt på mig. Jag hinner aldrig njuta av resan eftersom att jag bara väntar till den tar slut. :/

2008-03-16 @ 15:26:50
URL: http://rochester.blogg.se
Postat av: Fia

De flesta behöver nog tydliga delmål eller ett gensvar på genomfört arbete, annars är det svårt att bibehålla motivationen. Det måste vara tröstlöst att bara harva på dag efter dag utan att göra några avstamp då och då.

2008-03-16 @ 16:04:35
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Marina

Vackert skrivit tycker jag. Tänkvärt och sant.

2008-03-16 @ 17:07:15
URL: http://wondrous.blogg.se
Postat av: Magnus

Tror du prickar in antitesen till Boyes tankar. Det är svårt att njuta av resan, men ännu svårare att njuta av något som är avslutat.

2008-03-16 @ 18:28:18
URL: http://papamac.blogg.se
Postat av: Ester

Vad skönt att du kommit fram till vad som passar dig och formulerat det för dig själv. Ibland kan jag tycka att det är svårt att sätta fingret på vad som fattas en, men inte för dig. :-)

2008-03-16 @ 19:44:04
Postat av: Blingbling

Mål i all ära, men glöm inte valen. Val är minst lika viktigt som mål. Välj rätt och du når målet :)

Jag tror du har målen i sikte.

2008-03-16 @ 20:22:34
Postat av: Tom

Det är en klok insikt och håller med Blingbling också. Tror själv lite för mycket på ödet...

2008-03-16 @ 23:10:06
Postat av: Anonym

Imponerad av din höga bloggfrekvens förresten. :)

2008-03-16 @ 23:16:34

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0