Stadssyndrom

Duvor är otäcka saker. Typiska stadsdjur. De sitter under taken och tittar, skiter där de sitter eller pickar runt bland smulor. När de väl ger sig ut på flygtur är de tunga, lite långsamma och har svårt att få luft under vingarna. De senaste veckorna har jag varit när att få en duva i huvudet vid flera tillfällen. Plötsligt fladdrar något förbi mig i ögonvrån. De börjar ta över min stad. När de pickar på marken och man måste gå precis bredvid fladdrar de helt oförutsägbart upp och håller på att flyga in i en. Otäcka saker som sagt.

image230
Bild: www.fotoakuten.se


På Ica idag upptäckte jag ett nytt stadssyndrom som jag inte alls gillade. Kassor är verkligen inte anpassade för äldre, det är tyligt. Killen i kassan suckade ljudligt medan damen framför mig lydigt la mynt i myntbehållaren och tog lite för lång tid på sig för att hon skulle hinna packa ner plånboken och få med sig käppen. Dessutom gav han mig en blick av tydligt sökande efter stöd. Jag gav det inte. Jag vill inte vara en stressad stockholmare och stressa gamla damer. Jag längtar inte precis själv efter den dagen när jag ska bli helt missanpassad i samhället.

Det är nog inte meningen att jag ska leva i staden. Eller också är staden inte anpassad för symbios mellan människor - eller djur för den delen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Lennart

Jag har blivit påflygen av ett par yra duvor på stan. Undrar om de har dåligt flygsinne ibland? Eller så kanske de har hört talats om filmen Fåglarna och vill prova på att vara lite otäcka?

2008-03-22 @ 16:36:32
URL: http://trannel.blogg.se
Postat av: Petra

Stressamhället är verkligen inte skapat för alla. Ändå bidrar man garanterat till det alltför ofta...

2008-03-22 @ 18:14:31
URL: http://petra.papper.fi
Postat av: tess

duvor är flygande möss i min mening - äckliga, sprider sjukdomar och äter precis allt.

bra att du inte stressade den äldre damen! Bra att du inte lät dig själv påverkas av killen i kassan. Han lär ångra sig när det är han som står där med käppen i brevlådan...

2008-03-22 @ 19:24:43
Postat av: Fia

Jag associerar stadsduvor med loppor och smitta och äckel.

2008-03-22 @ 20:54:27
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Lina

usch..duvor är riktigt otäcka! Flygande råttor it is.

Och som du säger...människor kan också bete sig som ohyra!

2008-03-23 @ 10:53:13
URL: http://litenfro.blogg.se
Postat av: Hanna

Lennart: De borde inte ens få kallas flygfä, så dåliga flygare som de är.
Petra: Visst är det så, men det är nog sunt att reflektera runt det ibland.
Tess: Visst, alla kan inte vara snabba och det måste vara ok att vara långsam ibland.
Fia: Jag med.
Lina: Ja, visst kan de.

2008-03-23 @ 11:21:39
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Therrorese

Duvor är flygande råttor. Under cover...

2008-03-23 @ 12:22:37
URL: http://therrorese.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0