100 %

En del inspiratörer och talare vill gärna göra en stor grej av det här med kroppsspråket. Människor går från föreläsningar uppfyllda av tanken att 80 % av allt kommunikation är kroppsspråk.

Låt mig av slöja något. De snackar s.k.i.t.

Om en person med yvigt kroppspråk går runt och säger aoooom en hel timme så undrar jag vad du tar med dig från det seminariet. Något antagligen. Men precis det som personen avsett?

Om en person talar om något viktigt som du brinner för samtidigt som den på grund av en helkroppsförlamning sitter i rullstol i en timme så tror jag att du kommer att ta med dig mycket av vad personen sagt ändå.

Slutsats. Det är omöjligt att säga hur stor betydelse kroppsspråket har. Visst kan vi tala med kroppen, men att säga att det är 78, 5 % av det vi säger som kommer från kroppen är löjeväckande och inte särskilt trovärdigt. Hur mycket säger inte jag på bloggen utan att tala med annat än mina fingrar.

På väg in i porten nyss höll jag upp dörren till en kille som bar på en stol. Han hade musik i öronen liksom jag. Han mimade ett tack till mig. Hur jag vet det? För att jag pluggade ur musiken ifall han skulle säga något. Pantomimen är det nya språket när alla flyr verkligheten genom musiken.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Lina

kroppsspråk kan ju även vara väldigt störande, så att det verkliga budskapet inte går fram

2008-12-21 @ 15:21:42
URL: http://litenfro.blogg.se/
Postat av: Blingbling

Mycket spelar in där. Sättet man talar, hållning, utstrålning, trovärdighet. Ja massor. Kroppsspråket en del av det såklart. Men 80% det lät mycket.

2008-12-21 @ 15:44:47
URL: http://blingbling.webblogg.se/
Postat av: Hanna

Lina: Ja, det kan det.

Bling: Det måste vara omöjligt att säga en exakt siffra, det varierar ju..

2008-12-21 @ 17:19:07
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Magnus

Kroppsspåket har dock den fördelen att den kan föra fram ett budskap utan att ord uttalas eller skrivs.

2008-12-21 @ 19:27:21
URL: http://papamac.blogg.se/
Postat av: Cosmic Moose

Mm, du har bra argument.



Jag tror att anledningen till att många hävdar att kroppspråket är 80% av kommunikationen är för att vi kankse lägger mer märke till kroppspråk än till ord. Kanske för att ord ljuger oftare än kroppen. Om kroppspråket uteblir är det orden som tar över.

2008-12-21 @ 21:25:36
URL: http://rochester.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0