Vårt dagliga språk giv oss idag

När jag pratar med människor om språkvård och språkutveckling är det första intresserade personer säger: "ja, är det inte fruktansvärt att folk skriver hur som helst nu för tiden. Och de säger större än dig istället för större än du - som det ju heter". Och jag får alltid snabbt bekänna färg. För jag håller förstås inte med. Bara för att vi alltid sagt på ett vis betyder inte det att vi ska fortsätta göra det i alla tider. Språket måste få utvecklas. Fredrik Lindström skrev om det i sensaste numret av Språktidningen.

Vi skriver exempelvs Sverige och uttalar det ganska ologiskt enligt stavningen. Inte särskilt praktiskt och jag tror att stavningen kommer att förändras. Så som all förändring sker stegvis. Den historiska orsaken till stavningen är naturligtvis att det kommer från Svea Rike. Det säger vi inte längre, vi har förenklat och till slut utvecklat till Sverige.

Om vi slutar med dessa små förändringar visar det på att vi inte längre vårdar vårt språk. Ständig utveckling är vård för mig. Men ofta lever vi kvar i vad vi lärde oss i skolan. Det är det rätta för all framtid. Allt annat är förkastligt och får skyllas på vårdslösa ungdomar. De är vårdslösa med vårt språk.

För mig är språket ett sätt att kommunicera. Att vi förstår varandra är det viktigaste. Det är klart att vi vill göra det enklast möjligt för oss. Tänk bara på sms-språk med alla förkortningar. Vem orkar skriva långa uppsatser med källhänvisningar i ett sms?

Jag önskar att fler ville se språket som något som lever - för att vi använder det. Språkpolis behöver inte betyda bevara i nuvarande skick, utan tvärtom förbättra, förenkla och - utveckla.

Så vårt dagliga språk giv oss idag och förlåt oss våra kommunikationsmissar. Så som och vi förlåta dom oss språkförbistrat har.

Hitta på ett nytt ord idag!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Magnus

Håller helt och fullt med dig. Språket är något som ständigt ska utvecklas. En av mina elever påpekade att jag stavat ett ord fel, jag hade skivit medans istf medan. Hon sa att det ordet inte fanns för det fanns inte i ordlistan...

2008-04-17 @ 20:38:28
URL: http://papamac.blogg.se
Postat av: Petra

Aldrig har väl ett amen passat så bra som nu.

2008-04-17 @ 20:56:01
URL: http://petra.papper.fi
Postat av: Bingbing

Man kan inte konservera ett språk. Nya ord föds, gamla dör. Vissa består. Jag undrar hur vårt språk låter om 200 år?

2008-04-17 @ 21:22:20
Postat av: Hanna

Magnus: En klassiker. Som lärare gissar jag att det är lite svårare när eleverna säger såna saker.

Petra: Hehe..

Bling: Nä, språket bör hellre konverseras. Det skulle vara kul att veta, men det blir nog svårt.

2008-04-17 @ 21:51:18
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Fia

Jag var på kurs för ett par år sedan: "Skriva i tjänsten", där kursledaren var en man från språkvårdsnämnden i Göteborg. Han kullkastade en massa sanningar för mig. Det visade sig att gamla regler har ändrats. Ur led är tiden!:)

2008-04-18 @ 20:44:26
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Hanna

Fia: Det lustiga är att jag lärt mig preteritum de senaste åren (istället för imperfekt). Samtidig har jag läst böcker från 79 där de förekommer. Då jag gick i grundskolan 86-95 fick vi bara lära oss imperfekt. Det är märkligt...

2008-04-18 @ 23:05:55
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0