Tålamodsförtret

Jag har dåligt tålamod. Det vet jag. Och oftast är det förknippat med kraven på prestation från mig själv. Jag måste prestera tillräckligt bra och fort. Jag måste lära mig fort. När jag inte kommer på omgående bryter det dåliga tålamodet fram ur porerna. Och det spelar oftast ingen roll i vilket sammanhang jag är. Jag blir retlig och irriterad. Har svårt att kontrollera det.

För att få bättre harmoni borde jag försöka att inte låta det påverka mig. Ta ett djupt andetag, titta ut genom ett fönster eller försvinna iväg till en trygg plats. Men jag gissar att den typen av beteende kan bli ganska märkligt i olika sammanhang. Som att jag stänger av. Och min gräns för att stänga är ändå ganska långt borta. På ett känslomässigt plan kan jag göra det, och jag är bra på det, men det ska en del till. Utbrott av irritation eller vrede kommer långt därföre. Och för att stänga av måste jag ha ett visst mått av trygghet.

Men mellanläget borde gå att kontrollera bättre. Det är det jag borde jobba med. Eller kanske se över kraven på mig själv. För om balansen dessa två faktorer emellan vore bättre, tror jag att jag skulle klara av fler situationer bättre. Men hur gör man?


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Nelli

vet hur det är med tålamod :/

2008-04-29 @ 19:27:51
URL: http://ennellimedi.blogspot.com
Postat av: Therrorese

Jag har oxå urtaskigt tålamod. Vill oxå lära mig allt snabbt och kunna. Avskyr att inte kunna, när jag vet att jag egentligen kan. Men jag har blivit lite bättre, det går långsamt men jag jobbar på balansen.

2008-04-30 @ 10:51:59
URL: http://therrorese.blogg.se
Postat av: Hanna

Nelli: :(
Therror: Jag med.

2008-04-30 @ 11:11:31
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0