På kurs med Kurt

Har suttit på kurs hela dagen idag i Arbetsrätt för chefer. Jag var framför allt inte där för min chefsposition (eftersom jag inte har någon), utan för mina retoriska glasögons skull. Det var rätt kul.

Men det var också intressant att höra chefers raffinerade sätt att försöka göra sig av med sin personal och komma undan LAS. Där satt jag, som vanlig anställd, och antecknade frenetiskt.

Enda reflektionen jag tänker dela med mig av är denna:
 
et klagas ibland på att personalen surfar för mycket, att det är stöld av arbetstid när de sitter och kollar in aftonbladet på nätet på dagarna. Nu finns det förstås en gräns för hur mycket man kan surfa på arbetstid med gott samvete, och den behöver inte ens tangeras. Annars är jag ändå av den åsikten att ett kort avbrott nu och då framför allt främjar kreativitet och arbetslust, snarare än att arbetsgivaren blir bestulen på arbetstid. Dessutom tycker jag att icke-rökare mycket väl kan få ta sig små micropauser och då göra något helt annat och avkopplande, för att få ny energi. Rökarna har ju rökpauser (mer eller mindre legitimt).

Jag satt dessutom och frös hela dagen. Min chef frågade om jag äter ordentligt. Ehum... Känns som något en mormor kan fråga. Jag kände mig som 10 och som att jag skulle vara lätt anorektiskt lagd. Jag har aldrig haft ätstörningar i hela mitt liv. Snarare har jag en lätt faschistisk inställning till mina mattider. När mat-och-sovklockan ringer, då måste jag äta för att överleva. Därför kände jag mig lite klappad på huvudet.

Och om jag nu inte åt ordentligt skulle jag väl knappast svarat nej på frågan ändå. Därför gör sånt mig lite illa till mods. Fick frågan ett antal gånger i tonåren när jag var väldigt smal. Aldrig av folk som kände mig, men ibland av lite mer avlägsna personer. Tycker det är lite fräckt att fråga. Om de umgåtts en tid med mig skulle de nog vetat bättre. Jag skulle knappast fråga en tjock person om den har problem med mat.


Andra bloggar om: chefer, ätstörningar, surfa på arbetstid
 

Kommentarer
Postat av: evans

Haha! Nu handlar reklamen i din blogg om viktminskning :-). Det är helt rätt att man orkar mer om man får ta en paus från jobbandet då och då. Jag surfar med gott samvete på jobbet, så länge som jag inte sitter varje ledig stund. Och som du skriver, ingen, ingen ifrågasätter rökarna. De måste väl anses som ett större problem än de som bara surfar. Rökarna kanske BÅDE röker och surfar!

2007-05-09 @ 19:40:27
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: Iah

Ja, jag har hört det där om att det är många som aldrig får uppleva VFU. Det är synd för jag har lärt mig så otroligt mkt under den här tiden!! Men det är viktigt att man har rätt handledare har jag märkt!!!!

Är det inte lite en oskriven regel att man inte får fråga tjocka människor om mat?! Det borde finnas en regel för smala personer oxå! Du är nämligen inte ensam om att ha fått den frågan... *suck*

2007-05-09 @ 20:07:44
URL: http://frokent.blogg.se
Postat av: Hanna

Evans: Ja, visst är det så. Rökarna KAN ju faktiskt inte vara utan sina cigaretter. Har jag fullt upp klarar jag mig utan att surfa en stund...

Iah: Visst är det märkligt hur legitimt man gör det att fråga smala människor om hur de har det med maten...

2007-05-09 @ 20:49:52
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Fröet

Det där med rökare blir jag förbannad på. Det är som att det är lovligt att ta rast titt som tätt bara för att man röker. Jag borde ju kunna hävda att jag ska gå ut och ta en nypa "frisk" luft stup i kvarten jag då. Jag kanske är beroende av det!?

2007-05-09 @ 21:01:33
URL: http://litenfro.blogg.se
Postat av: Fia

Arbetsrätt är kul och intressant:) Sen de där me rökarna, de blir jag också irriterad på. De får alltid ta sina pauser, hmmm...

2007-05-10 @ 09:30:16
URL: http://fiasdiary.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0