Mammas hemsydda

Jag satt och bläddrade i min nya bok om klädsömnad. Jag gillar tanken på att sy egna kläder, det verkar kul och dessutom är det kul att ha något som man helt kunnat bestämma själv över hur det ska se ut. Jag skulle gärna sy lite mer själv. Men det är ändå något som är väldigt ohett med att sy kläder och som får en att tänka på gamla tanter eller mammas hemsydda på 80-talet.

Jag insåg vad det delvis kan bero på. Bilderna i min bok är definitivt från 80-talet, eller åtminstone ett annat årtionde som påminner om mammas sydda kläder. Det blir inte riktigt lika inspirerande när tyger och modeller bara känns tröstlöst ute. Ungefär samma känsla drabbas jag av när jag går in i en tygbutik. Jag tycker det är svårt att hitta saker som kantband i min smak eftersom allt känns som när man gick på syslöjden under tidigt 90-tal och sydde egna västar i blommiga tyger. Jag försökte en gång hitta ett tyg som jag skulle kunna tänka mig att sy en klännig i. Det var helt omöjligt. Allt var bara grovt mönstrat och storblommigt på ett sätt som inte tilltalar mig. Dessutom tänkte jag mig att sy något till min brorsdotter med inställningen att det borde vara lättare att hitta tyg till henne. Manchestertygerna fanns i murrig gammelrosa, bajsbrunt och en obehaglig beige färg som påminde om någon soffa från 70-talet som man skulle kunna hitta hemma i någons sommarstuga.

Jag har ambitionen att börja sy lite smått, men jag blir bara så uppgiven när jag drabbas av de här känslorna. Var finns jag i allt det här?


Kommentarer
Postat av: Pierre

ja det är lite så...att när man har det som bäst så händer nåt...always.

2007-02-28 @ 13:27:33
URL: http://dapierre.blogg.se
Postat av: Iah

Haha, jag har alltid trott att jag var helt ensam om att sitta å flina å fantisera för mig själv. Nej, ärligt talat inte, men jag har då aldrig sett nån som sitter å flinar för sig själv så som jag gör... Den som ser mig lär ju skratta åt mig en stund...

Lycka till med tygletandet... Låter inte så inspirerande med gamla sofftyger och 80-tals bilder... :/

2007-02-28 @ 15:28:16
URL: http://frokent.blogg.se
Postat av: matilda

låna en nyare bok på biblioteket och testa någon ny tyg-butik (finns en dansk kedja som verkar ha väldigt mycket blandat - Stoff och Stil http://www.stoffochstil.se/). Ibland hjälper det att tänka i nya banor för att inte köra fast i det där gamla som håller en tillbaka. Och vips! så har man hittat sig själv igen :)
Det blir säkert något läckert till slut :)

2007-02-28 @ 15:32:25
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Therrorese

Kan inte annat än att hålla med om att sy kläder känns 80-tal. Jag sydde själv byxor på den tiden som jag ääääälskade. De var tokfula...egentligen.

2007-02-28 @ 19:58:32
URL: http://therrorese.blogg.se
Postat av: Hanna

Pierre: Jag vet, har själv upplevt det.

Iah: Då är vi två i alla fall.

Matilda: Jag gillar perspektivbyten, funderar på att dra utomlands för att hitta ny isnpriation vad gäller just allt :-)

Therrorese: Ja, ska det vara så svårt att skapa något som känns som nutid?

2007-02-28 @ 21:47:28
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0