Etik & moral

Idag har jag haft anledning att tänka på etik och moral i företag. För att vi som kunder ska vilja nyttja en tjänst eller en produkt hos ett företag krävs det att vi antar att det finns välvilja, öppenhet, kompetens och integritet på företaget som vi ska bli kund hos (eller vårdinrättningen eller vad det nu kan tänkas vara). Vi måste utgå från att de inte bara är ute efter att sälja och därmed säljer på oss någon skit, för att ens överväga dem som leverantör.

Men hur ofta blir vi inte lurade eller besvikna för att vi inte alls fick det vi förväntade oss. Eller att en sparprodukt inte alls gav det vi blev lovade. Säljhysterien är ofta större än viljan att ha glada och nöjda kunder. Det viktigaste är att överleva för dagen, inte att leva upp till eller skapa ett bra rykte.

Hur kan det ha blivit så här? Var är moralen och etiken i sammanhanget? Och hur många föregat nyttjar inte köpkraften i samhället utan att se till vidare konsekvenser som miljö, mänskliga rättigheter och hälsa i de produkter de investerar i eller tar fram.

Själv skulle jag aldrig kunna leva med att starta upp ett företag som först och främst fanns för att överleva till varje pris. Det skulle inte finnas på kartan att kliva över lik för att uppfylla mitt mål.  Hellre ser jag mig besegrad eller tvingar mig att tänka om.

Hur står det till med moralen i samhället?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Marina

Dina funderingar leder till funderingar hos mig. Etik och moral. Två återkommande begrepp, inom såväl din bransch som min. Integritet, kompetens, välvilja, rättsäkerhet, öppenhet... Grundläggande! Dessvärre är moralen inte alltid vad den borde vara...

2007-12-06 @ 15:19:53
URL: http://wondrous.blogg.se
Postat av: Lina

det står inte till alls tror jag. ingen bryr sig längre...

2007-12-06 @ 16:25:00
URL: http://litenfro.blogg.se
Postat av: garbo två

Håller helt med dig i det du skriver.

2007-12-06 @ 17:48:35
Postat av: Hanna

Marina: Allt för sällan är den det.
Lina: Nä, det är sjukt.
Garbo: Mm.

2007-12-06 @ 19:00:33
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Magnus

Jag tror det helt enkelt inte lönar sig att vara etisk och moralisk. Förr kunde ju alltid kyrkan och överheten skrämma med helvetet, men det smäller liksom inte lika högt i dag. Se bara på svartjobbandet i Sverige och på skattefusket. Vi svenskar vill ha välfärdssamhälle, men alla är inte villiga att pröjas för det. Kortsiktigheten har ätit upp långsiktigheten. Tyvärr.

2007-12-06 @ 19:15:07
URL: http://papamac.blogg.se
Postat av: Hanna

Magnus: Ja, det kan man ju snabbt konstatera.

2007-12-06 @ 20:32:10
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0