Intellektuella samtal i natten

Jag hade ett "intellektuellt" möte igår. En person som ingen riktigt kände dök upp sent på festen inatt. Han verkade ovillig att presentera sig först, men till slut räckte han motvilligt fram handen till de flesta och muttrade sitt namn. Han kände nog att han hamnat i fel sällskap. Resten av kvällen tillbringade han i köket där ölen snabbt slank ner i honom.

Han visade sin intellektualitet genom långtdragna diskussioner som jag dessvärre missade det mesta av. Jag hörde dock en där han kom i jämförelse med Dostojevskij och Liza Marklund där han ansåg att om vi levde i en fasciststat skulle personer som skrev böcker som Liza skjutas av. Något han verkade förespråka. Han hade också ett samtal som gällde just människans intellektualitet och där jag tyvärr missade poängen eftersom det just då utbröt ett dansbattle i hallen. Lättja.

Behöver jag säga att jag har svårt för personer som sätter sig själva högre på grund av att de anser sig ha ett större intellekt. Det måste framför allt vara svårt att leva på det sättet. Han kändes för övrigt väldigt överklass och som att han kanske var i en lite trängd situation med folk som hade kul och var södertrash. Jag känner inte att jag har något behov av att hävda mig, men diskussioner av den typen finner jag väldigt underhållande att lyssna på.

Kommentarer
Postat av: Klusterbitar

Intellektuella samtal är alltid trevligt och spännande. Men i detta fall verkar denna person lite high above all people. Man ska ju kunna behandla alla människor lika oavsett om man är kör ett high standard liv eller low budget. Det är ju inte särskilt intellektuellt att köra en sådana linje i diskussioner och inte i hans övriga vardag. Men men, det är hans problem :)

2007-04-15 @ 16:44:59
URL: http://klusterbitar.blogspot.com
Postat av: Hanna

Kluster: High above funkar helt enkelt inte, inte ens om man är überintelligent. Det ger liksom inget..

2007-04-15 @ 17:08:37
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Magnus

En riktig intellektuell ska ju kunna prata med vem som helst så att denne förstår. Förmåga att vara flexibel i tanke och tal tycker jag skvallrar om ett riktigt intellekt.

2007-04-15 @ 17:09:01
URL: http://papamac.blogg.se
Postat av: Hanna

Magnus: Helt rätt! Man ska kunna prata med bönder på bönders vis, men det kanske handlar mer om social förmåga egentligen. Men är man riktigt intellektuell bör man ju som sagt också kunna inta olika perspektiv.

2007-04-15 @ 17:12:31
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Fidolin

Håller med ovanstående kommentarer! Hoppas du haft en bra dag i värmen:)Lycka till imorn på jobbet me!!

2007-04-15 @ 19:34:49
URL: http://fidolin.blogg.se
Postat av: Therrorese

Flexibilitet är a och o här i livet....

2007-04-15 @ 21:04:47
URL: http://therrorese.blogg.se
Postat av: Henrik

haha, inte du som har fördomar nu hanna... södertrash, överklass... må de båda aldrig mötas lr? =) ja som trodde du tillhörde den senare kategorin =P

2007-04-15 @ 21:40:17

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0