När muskelminnet sätter in

Plötsligt och från ingenstans kommer det, muskelminnet. Får mig att hänga perkolatorsladden istället för att lägga den i lådan där den hört hemma de senaste fyra åren. Hängde den gjorde jag hemma på Söder. Men inte i Umeå. En obevakad sekund av hjärnan och musklernas minne och gärningen är gjord.
 
Köket är en plats där muskelminnet från Söder sätter in med jämna mellanrum. Jag gissar att mina ticks och manéer är som starkast i just köket. Dessutom liknar köken varandra i disposition. Men även i badrummet händer det ibland. Handen trevar efter ljusknappen på fel sida. 
 
En gång kom jag på hjärnan med att tänka på "mitt badrum hemma" och mena det som jag hade på Söder. 
 
De där musklerna tycks ibland vara hemma på en plats som inte längre är hemma för den här kroppen. Lite märkligt är det ändå.
 
 

Kommentarer

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0