Introvert

Jag läser just nu Introvert - Den tysta revolutionen av Linus Jonkman. 
 
Det var länge sen jag fastslog att jag är introvert. Det är ett bra drag att ha, jag uppskattar det verkligen.
 
Exempel på introverta drag:
- Dräneras av sociala aktiviteter
- Gillar sitt eget sällskap
- Blir sällan uttråkad
- Föredrar självständigt arbete
- Bra långtidsminne
- Lyssnare, är observanta på vad som sägs och vad som menas
- Självständig, identifierar sig inte starkt med grupptillhörighet
- Punktlighet
- Är en grubblare
- Ogillar spontana besök
- Ogillar ändrade planer i sista stund
 
Exempel på extroverta drag:
- Får energi av sociala aktiviteter
- Blir raslös i ensamhet
- Gillar att jobba i grupp
- Känner sig hemma i folkmassor
- Gillar att prata, även med människor de inte känner
- Gillar äventyr och spontanitet
- Hittar gärna på saker med kort varsel
 
Jag kopplar samman introversion med otrygg undvikande anknytning om vi talar anknytningsteori. Dessutom liknar det ju autism. Det är mycket som är fascinerande med våra hjärnor. Och mycket fascinerande hur olika "diagnoser" man kan få utifrån samma beteende. Jag gillar ju verkligen självdiagnoser. 
 
För att vara skriven av en introvert tycker jag att boken är mångordig och något ofokuserad eftersom den kretsar runt samma ämnen om och om igen. Den kunde ha fått vara mer stringent. Dessutom brukar introverta inte dela med sig så mycket om sitt privatliv, men också detta förekommer frekvent i boken. Det gör förstås inget, men det är lite oväntat. 
 
Är du introvert eller extrovert?
 
 

Kommentarer
Postat av: smultron

Intressant!

Är mest introvert, men jag har lite extroverta drag. Jag blir trött av att vara social, men ibland ger det energi. Det beror på med vem/vilka och hur länge, under vilka förhållanden. Jag kan nog upplevas som öppen, men jag håller ändå mycket för mig själv. Är inte spontan och gillar inte överraskningar. Grubblar ständigt och har nästan aldrig tråkigt när jag är ensam. Däremot kan jag prata med alla möjliga, som damen i affären och grannen i tvättstugan. En talang jag övade upp som vårdbiträde. ;-)

2014-01-30 @ 15:59:53
Postat av: Hanna

Jag har absolut också extroverta drag. När jag väl är i sociala sammanhang vill jag helst vara i centrum och jag småpratar också med folk i kassan och liknande. Men det är bara för att smörja de sociala hjulen så att säga. Jag har inget behov av sällskap, utan mer behov av ensamhet.

2014-01-30 @ 22:09:21
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Matilda

Hmm, är nog extremt introvert, men skulle vilja vara betydligt mer extrovert.

2014-02-01 @ 14:42:31
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Fia

Jag känner igen mig på många sätt i Smultrons beskrivning, det som avviker mest är att jag tycker om överraskningar. Jag trodde länge att jag var mest introvert, men när jag läser mer om det inser jag att jag har förvånansvärt många extroverta drag.

2014-02-02 @ 18:46:07
URL: http://neverkeso.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0