Livet med konsten

De senaste veckorna har jag sporadiskt följt Livet på operan i SVT. Dansare, sångare och andra följs dokumentärt genom olika produktioner på Kungliga operan.
 
Förra veckan var det en dansare som uttryckte något ungefär så här: De stora känslorna går inte att uttrycka i ord, däremot kan de uttryckas i konst. Känslorna blir förminskade genom att man uttalar dem.
 
Jag håller med om det. Inga ord tycks exakt kunna uttrycka de stora känslorna. Men att uttrycka dem i dans, eller att se dem i andras dans, det kan verkligen bli starkt emotionellt. 
 
Men fy fasen för att ha ett arbete där en ständigt måste vara kreativ och fysisk. Vilket slit. Vilken ångest.
 

Kommentarer
Postat av: smultron

Jag tror nog att de stora känslorna kan uttryckas i ord, med poesi. Att ge sig på en bokstavlig beskrivning däremot, nej. Men genom dikt och metaforer, att med ordens hjälp skapa bilder, ja.

2013-09-28 @ 10:56:19
Postat av: Hanna

Det har du förstås rätt i. Då utgörs det också av konst. Jag tänkte nog mer så där i samtal människor emellan.

2013-09-28 @ 17:27:34
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0