Söndra och härska

Jag befann mig i en lärosituation idag. Ett killgäng. En lärare. En klass. Dessutom tre unga tjejer som var prao-elever i situationen. Läraren presenterade praoeleverna och bad dem säga sina namn. När de gjort det så säger läraren att nu vet vi vilka de är, de är inte längre okända. Samtidigt börjar en i killgänget säga några random tjejnamn helt högt. Som om det var deras namn. Som han medvetet missuppfattat. 
 
Han skrattar och får med sig några andra killar, även om de inte riktigt verkar tycka att det är kul. Läraren uppmanar tjejerna att återigen säga sina namn för att vi alla ska få dem rätt.
 
Och jag står irriterad och tänker att det finns också killar i dans-sammanhang som inte känner behovet av att vara dryga. Han hörde bara inte till denna skara. 
 
För det är ett skämt på deras bekostnad. Men det blir helt löjligt eftersom han är överordnad dem, i alla fall i ålder. Dessutom är han kille som skämtar om tjejer. Det är helt fel position för att skämta nedsättande, eller med en härskarteknik - som det ju är att inte bry sig om att lägga någons namn på minnet. 
 
Det jag känner är: Uppmuntra dem inte! De tar plats. På bekostnad av några stackars praoelever. Så. Himla. Lågt. Inte var det kul heller. Bara nedsättande. Och jättesvårt att bemöta. Jag ville säga något högt, jag kände mig trots allt överlägsen dem i ålder och i självförtroende. Men det hade ju varit en härskarteknik av mig, och jag ville vara en större mäninska. Ibland är det bara så svårt. 

Kommentarer
Postat av: Fia

Det är verkligen inte ovanligt, det där att killar tar sig rätten att förminska tjejer. Det verkar som om de är så trygga i förvissningen att de backas upp av andra killar så de gör och säger saker som de aldrig skulle säga till en annan kille.

2013-10-19 @ 16:35:45
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Hanna

Fia: Ja, osäkra killar i grupp kan vara fruktansvärda. Och tjejer ofta målet för deras negativa uppmärksamhet. Jag vill vara en motkraft, men det är så svårt också. Även om jag ser det hända är det svårt att direkt komma på vad den mest riktiga reaktionen är. Helst vill jag ju bara trycka ner killen som gör det. Jag skulle aldrig få en dunk i ryggen för det. Och jag skulle utsätta mig själv och förstås honom.

2013-10-20 @ 12:26:07
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0