Vata

En vecka där någon annan har haft kontrollen över mitt matintag (aka halvpension), det har varit en utmaning. Jag är ett kontrollfreak när det gäller mat. Jag vill äta regelbundet och kan få akuta blodsockerfall. Jag är lite som ett barn, eller som en hob: mat ska ätas minst var tredje timme.
 
Ofta när det här med mina matvanor kommer på tal tänker jag på Ayurveda. Alla människor har lite olika läggning när det gäller mat och när jag är i klorna på någon person med helt andra vanor krockar det rejält. Jag har i alla fall kommit fram till att ayurvedans Vata stämmer väldigt väl överens med mig på många punkter. Nå, inte den sista helt uppenbara punkten förstås. 

Vata – fysiska kännetecken

  • Har en tunn kroppsbyggnad och har svårt att gå upp i vikt.
  • Är snabb och aktiv.
  • Har torr hud, i synnerhet på vintern.
  • Har kalla händer och fötter.
  • Har varierande energi som kommer och går.
  • Har magproblem med gas och förstoppning.
  • Har svårt att somna eller ha en god nattsömn.
  • Är obekväm i kallt väder.

Vata – mentala, emotionella och beteendemässiga kännetecken

  • Är livlig och entusiastisk.
  • Har svårt att memorera saker och komma ihåg dem senare. 
  • Är dålig  på att fatta beslut.
  • Är orolig av naturen.
  • Är pratsam och pratar snabbt.
  • Är emotionell av naturen med fluktuerande humör.
  • Är rastlöst men med ett fantasifullt sinne.
  • Har oregelbundna sov- och matvanor.
Kanske något att fundera över nästa gång du ska semestra tillsammans med någon? Vad är du?

Kommentarer
Postat av: Fröet

Är mest Pitta men det stämmer inte till 100 %

2013-06-09 @ 20:32:31
Postat av: Tankekatten

Det där med maten är så svårt för jag blir otrevlig om jag inte får mat och det passar sig inte alltid. Eller så blir jag tyst och det passar sig inte alltid heller. Men med lite mat så blir allt på topp igen!

2013-06-09 @ 20:40:03
URL: http://tankekatten.wordpress.com
Postat av: Hanna

Frö: Jag är ändå fascinerad över hur väl det stämmer på mig, även om det inte är 100.

Tankekatten: Mat är viktigt.

2013-06-11 @ 06:49:14
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: smultron

Kapha är jag inte, lite Vata men mest Pitta, tror jag.

2013-06-11 @ 16:15:12
Postat av: Fia

Jag var en väldig blandning.

2013-06-12 @ 21:06:35
URL: http://neverkeso.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0