Min första historia

Året var 1994. Den varmaste sommaren i mannaminne. För mig var det kanske andra sommaren jag upplevde som menstruerande varelse. Fylld av, ja men ni vet, mens-tabut. Man pratar inte om att man har mens. Man bara har det och hanterar det efter bästa förmåga.
 
Och förmågan var kanske inte så stor den där tiden i mitt liv. Jag försökte ändå hantera kombinationen extrem värme, magsmärtor från helvetet och syndafallet i blod som tog vägen lite varstans. Och det på en torrtoalett. Det hände små olyckor i sängen. Jag använde mammas lurviga bindor utan vingar. Men framför allt var det svårt att uthärda den där värmen utan svalka. Och bada var det inte tal om. Hur skulle det ens gå till? Så jag försökte åka båt fort. Det hjälpte inte det minsta, jag blev bara ännu varmare.
 
Smärtorna, kramperna, det var som att de upphöjdes i två i den där tryckande värmen. 
 
Hur gör man när man är 14 år och har mens, blöder som en stucken gris och det är så där varmt att man inte står ut på land? Man ställer sig i vattnet till knäna. I övrigt vet jag inte. Men på något sätt överlevde jag. 

Kommentarer

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0