Femininitet?

"Femininity as spectacle is something in which virtually every woman is required to participate in".
 
Jag läser Sandra Lee Bartkys ord och begrundar. Jag har funderat mycket på det där med vad kvinnor förväntas göra, att deras kroppar aldrig duger som de är. De förväntas sminka sig, smörja sig, banta sig, raka sig osv. Dessutom ska de vara sexiga, allt för att attrahera män. 
 
Samtidigt så är det väl allmänt vedertaget att mäns drift anses starkare än kvinnornas. Det är män som framför allt tjatar sig till sex, som våldtar och så vidare. Så varför måste kvinnorna vara sexiga? Männen verkar ju vilja ha en kvinna till vilket pris som helst, hon behöver inte ens själv vilja. Det tycker jag är extremt låga krav från männens sida. För att citera Valerie Solanas Scum-manifestet "Han knullar kvinnor han föraktar, vilken snedtandad hagga som helst, och dessutom betalar han för möjligheten". Varför är det då ändå så att kvinnor som ska bli framgångsrika i stor utsträckning behöver vara sexiga, lättklädda, ha högklackat och så vidare? Vad är det i respekt som detta kan ge hos männen?
 
Jag förstår att det förstås blir en hierarkisk positionering kvinnor emellan. Men någonstans måste det ha börjat. Om kvinnor aldrig dragit på sig högklackat (skapat av män), aldrig accepterat minikjolen, urringningen och allt annat handikappande i klädväg, hade de då aldrig heller nått makten? (Den makt som nu kvinnor har.) Och kan vi ens tala om makt? Inger det verkligen respekt att framför allt vara objektifierad?
 
Men framför allt: är det inte konstigt att den intelligenta mänskligheten ännu inte genomskådat de kvinnliga kroppsidealen? Har vi inte kommit längre? Är vi inte smartare?
 
 

Kommentarer
Postat av: smultron

Jag skulle kunna skriva mycket om detta, men jag är nog lite "semesterlat" ännu. ;-) Har diskuterat det här många gånger sen min tid på Kvinnofolkhögskolan i slutet av 90-talet och vänt och vridit på det, tyckt si och så. Å ena sidan kan man se de feminina attributen och kläderna som nåt tvingande. Å andra sidan fråntar man kvinnors egna val och vilja om man enbart ser dem så. Om du förstår hur jag menar? När det gäller framgång och kvinnors utseende tror jag att en kvinna som skulle kunna upplevas som ett hot, kan genom sin anpassning till idealen signalera att hon trots sin position och strävan, vill behaga män och därmed upplevas som lite mindre hotfull. Det skulle kunna vara en medveten strategi, men jag tycker det är sorgligt om det är vad som krävs.

2013-08-06 @ 09:11:30
Postat av: Hanna

Det är ju inte lätt det där. Men min stötesten är att kvinnor knappast skulle VILJA sminka sig eller gå i högklackat såvida det inte var något vi bestämt var sådant som premieras och anses som snyggt. Och särskilt bekvämt är det ju inte. Självklart ska alla få göra som de vill. Men jag är nyfiken på vad människor egentligen vill innerst inne och vad de pådyvlas att vilja. Det får vi aldrig veta.

Du har säkert rätt när det gäller att de upplevs som mindre hotfulla så länge de behagar också. Usch.

2013-08-06 @ 22:23:06
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Fia

Det där är verkligen en knepig fråga. Det är alldeles galet att kvinnor objektifieras, och förväntas behaga. Det är ofattbart att män tar sig rätt att bedöma och kommentera kvinnors utseende, samma rätt om det handlar om att vara uppskattande eller nedlåtande, och att den rätten inte ifrågasätts.
Men det är också skrämmande att kvinnor många gånger betraktar varandra och sig själva med männens ögon, och kan använda sig av samma typ av utseendekopplade uttalanden. Ibland kan kvinnor göra sig lustiga över andra kvinnor för att plocka poäng. Det största hotet för kvinnor som har godtagit hela kvinnofällan (justeringar av kroppen med smink, kirurgi eller kemikalier, kläder som anses snygga men som likväl kan vara opraktiska och obekväma, beteende som behagar mm) är kvinnor som inte accepterar att de förväntas bete sig, fixa sig och klä sig på ett speciellt sätt, dvs de accepterar (och gillar) sig själva som de människor de faktiskt är födda som.
Det finns även män som kan säga "jag tycker att det är ok med kvinnor som har hår på benen/lite hull/inte sminkar sig ... osv" - och då tycker man att det är en så tolerant och fin man. För att han i sin nåd har godkänt något!
Och kvinnor som ifrågasätter normer och gamla klichéer kommer alltid att upplevas som ett hot.
Fasen vilken lång kommentar det blev!

2013-08-08 @ 09:21:42
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Hanna

Det är sant att normen verkligen blottläggs också när man säger att saker är "okej". Och kvinnor som inte rakar benen eller så får ju också känna på att de avviker. För att inte tala om armhålor.
För övrigt gillar jag långa kommentarer.

2013-08-08 @ 16:08:58
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0