Sista dagen

Det var kallt imorse, efter ännu ett långt och intensivt åskoväder på kvällen. Det var dessutom molnigt och hot om regn. Men jag kunde inte hålla mig ifrån bergen. Så jag promenerade upp till Erdhofplätte. Det var en promenad genom trollskog. Knäpptyst, endast ljudet av någon fågels vingslag, lite dimma, höga träd, mörker. Det var även klättring längs slippriga stigar med gympaskor. Jag var genomblöt när jag kom upp. Men utsikten var fantastisk, förstås. 
 
Efter att ha tagit mig ner blev det vanan trogen bad. På sommaren ska man ju bada varje dag. Det håller jag stenhårt på. Oftast. 
 
Pratade med min hyresvärd över en kopp te. Hela samtalet förflöt på tyska. Och det gick bra. Jag måste ändå ha fått en ganska gedigen utbildning i tyska, då en gång för länge länge sen. 
 
Ikväll firar de midsommar här. Än så länge har de saluterat både med kanon och med trumpet. Dessutom tänder de upp eldar längs hela bergstopparna. Tyvärr orkar jag mig inte ut i kylan och mörkret för att se det. Jag bestiger endast berg på dagtid. 
 
 
Zell am See och Zeller se från andra sidan och i dimma/moln
 
 
Min plats vid sjön. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Fia

Fasen, vad mysigt det lät! Du målar upp det så vackert och levande.

Svar: Tack vad snällt sagt. Det var ännu bättre!
Hanna

2012-06-25 @ 08:27:36
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Lennart

Jag har aldrig läst tyska, valde franska på högstadiet. Vid alla besök i Tyskland försöker jag alltid lyssna och suga åt mig mera kunskaper. Kan i alla fall göra mig hyfsat förstådd. Vid några tillfällen har jag fått frågan om jag är österrikare. Har faktiskt själv hört några gånger att jag har en rolig dialekt. Men jag bryr mig inte, det bjuder jag på.

Svar: Tyska är hyfsat lättförstått. Men jag är endast skolad så tycker det är svårt när de kör igång och pratar.
Hanna

2012-06-28 @ 17:32:35
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se
Postat av: Hella

Riktig magi!

Svar: Det var det. Hela tiden.
Hanna

2012-06-29 @ 22:42:50
URL: http://redshoecyber.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0