Tallriksfetish

Jag inser att jag har fått en tallriksfetish. Jag älskar att titta på gamla tallrikar och fat. Igår var jag på Kupan och tittade på deras tallrikar. Jag hittar nästan alltid något där. Den här gången hittade jag små djupa tallrikar som påminde mig om farmor och hennes efterrättsskålar som vi fick äta kräm i.

Tre stycken fanns det. Och nu är de mina.



Nyförvärv, prinsar och prinsessor.



Tallrikar jag hittade i somras.



Hittade två av dessa Rörstrand på loppis i somras. De påminner mig också om farmor.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Fina!

Nu vill jag också ha antika gröttallrikar!

Jag har aldrig riktigt förstått de äldre generationerna som samlar på denna slags serviser bara för att visa upp på hyllor. Jag fascinerades alltid av dem som barn men nu undrar jag lite varför de bara var för att titta på. En granne hade jättemånga kaffekannor på hyllor i köket och en nära familjevän hade en hel sagoservis och jultallriksskkollektion på display. Jag älskade att titta på dem men det är lite sorgligt att de aldrig kom till användning.

Kanske är det dags att ersätta min start-servis med brokika loppisfynd...

2012-02-11 @ 14:54:35
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Hanna

Visst är det trist med alla serviser som aldrig används. Mitt tallriksbestånd består numer av gamla fintallrikar. Udda. Men vackra. Jag gillar verkligen det.

2012-02-11 @ 17:47:22
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Karin

Har också massor med udda tallrikar.

De där lila med fasaner har jag också ett par stycken!

2012-02-11 @ 17:57:06
URL: http://karinpanyaaventyr.wordpress.com/
Postat av: Stina

Samma för mig, älskar att hitta fina tallrikar på loppis/myrorna.

Nu passar de extra bra i sommarhuset, så fler lär det bli.

2012-02-14 @ 15:55:07

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0