Shop til you drop

117.000 kvadratmeter ny shoppingyta. Detta rapporteras det om i Västerbottensnytt idag. Svensk Handel verkar mycket nöjd med alla nya jobb som skapas i och med detta.

Själv suckar jag djupt över mänsklighetens förfall - och Umeås.

De nya shoppingområdena kommer föstås att placeras utanför stadskärnan (främst). Det blir stora komplex. Stora könlösa affärer. Och jag tänker att det knappast rör sig om unika små butiker med sin egen stil. Nej, allt som handlar om "nya" shoppingkomplex brukar tvärtom strömlinje forma allt utbud. Vi ska inte kunna vara unika, hitta roliga och spännande saker. Nej, de stora kedjorna som tar över. Till förmån för just de mindre, unika butikerna i stadskärnan som dör ut.

Hur utvecklas mänskligheten av detta? Har jag sagt förut att varje avvikelse är en kamp? Jo, jag har väl det. Och det gäller ju även i konsumtionens Sverige. Både för den som vill hålla med ett unikt utbud och den som försöker hitta ett.

Men framför allt - behöver vi verkligen konsumera mer?

Är jag verkligen så unik så att jag är den enda som undrar?

Kommentarer
Postat av: Matilda

För ni saknar ju verkligen shoppingmöjligheter...



Jag undrar ju också var de tänkt hitta alla människor som ska vara potentiella kunder. Sedan undrar jag också var de tänkt hitta alla naturresurser för kommande generationer. Eller är det så att de fattiga länderna ska producera en himla massa nu, som vi i väst ska konsumera och sedan spara för kommande generationer som då kan leva på begagnade varor? Jag får inte heller riktigt ihop det...

2012-04-11 @ 13:05:42
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Lennart

Kontoret jag jobbar på ligger i Nordstan, Göteborgs stora köpcenter. Tror jag har hört att det är norra Europas köpcenter eller något liknande. Jag gillar det inte alls, jag gillar inga köpcenter över huvud taget! Jag får frossa av såna. Många dagar kan jag stå vid något fönster och titta ut och då ser jag floder av folk som springer som galna ut och in med en massa kassar i händerna. Har folk inget vettigare att göra? undrar jag ofta då. Jag undviker detta ställe så mycket jag kan.

2012-04-12 @ 20:08:03
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Hella

Jag håller helt med, man vill ju verkligen bevara de små butikerna som kämpar stenhårt mot konkurrensen, som t.ex mot det här tragiska initiativet:



http://www.mallofscandinavia.se/W/do/centre/hem

2012-04-13 @ 23:56:26
URL: http://redshoecyber.blogg.se/
Postat av: Hanna

Matilda: Nej, vem ska köpa det. Jag har svårt att se att det skulle ta slut i de affärer som redan finns.



Lennart: Det kan man verkligen fråga sig.



Hella: Det ser fruktansvärt ut!

2012-04-14 @ 19:34:15
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0