Magister Hanna

Efter en tung dag igår börjar jag nu komma tillbaka på banan.

Jag hade en lång att göra lista även idag, jag får energi av att ha mycket saker att göra så de var i stort sett avbockade redan på förmiddagen.

En viktig detalj kvarstår. På fredag ska jag hålla min första föreläsning.

Föreläsning you people, jag är ingen lärare. Men jag har fått största förtroende vad gäller detta.

Jag är så peppad. Men hur förbereder man en klass på två timmar? Jag har ingen aning. Jag är bara en enkel retoriker.

Och idag kom vår studierektor in, förfärad. "Va, men hur länge har du varit här egentligen?! Ska du redan ha en klass?!

Min kollega: "Va, två timmar? Hur ska du hålla igång så länge utan att de somnar?"

Ja, så om ni har något att tillägga så går det bra i kommentarsfältet nedan.


Kommentarer
Postat av: 08an

Wow! Mitt tips är Max tre budskap per oh-bild. O ganska lugn tempo m tydlighet. Fast det lär inte vara ett problem för dig, det sista! Vad ska du föreläsa om. Lycka till!!

2010-09-21 @ 18:16:33
Postat av: Hanna

08an: Ojojoj, oh-bilder. Jag tänkte köra unplugged :) Eller möjligen med flanellograf. Det är i retorik jag ska föreläsa.

2010-09-21 @ 18:58:57
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Matilda

Hur gammal är publiken egentligen? 2 timmar utan att somna är ju hur enkelt som helst. Jag har haft föreläsaren som med jämna mellanrum skriker ut en halv mening så att folk ska hålla sig vakna (tänk Dick Harrison), eller konstant vandrar fram och tillbaka i salen och hittar på saker omedvetet (dinglar med benen från katedern, leker med pekpinnar...)

Får man fråga vad föreläsningen ska handla om?

2010-09-21 @ 20:22:43
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Karin

Jag röstar på flanellografen! Studenterna kommer att bli så upprymda att de har svårt att sitta still!

Hade en gång en föreläsare som skrek ut att "Goethe ist tod!" men det kanske inte funkar mer än en gång.



Jag har faktiskt en gång somnat under en föreläsning på, misstänker jag, din fakultet - hade nog varit mindre pinsamt om vi varit fler än fem studenter...

2010-09-21 @ 20:27:01
URL: http://karinpanyaaventyr.wordpress.com/
Postat av: Hanna

Matilda: De är unistudenter så inte precis unga. Funderar på att göra oväntade saker som att kasta av mig skor och dyl under klassen. Det handlar om retorik. Introduktion.



Karin: Ok, du kan väl skylla på den dåliga ventilationen. Jag hoppas verkligen att inte mina studenter ska behöva göra det. Men med en flanellograf i näven ska det väl bli omöjligt för dem att slumra till.

2010-09-21 @ 22:21:41
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Anna

Shit, va' coolt!

Ursäkta mitt mindre akademiska uttalande, men det här kommer att gå galant. Känner att du är klippt och skuren för uppdraget.



Tänk kanske på att så många sinnen som möjligt får vara med, då brukar 2 h gå snabbt.

2010-09-22 @ 09:46:06
URL: http://jensenstankar.blogspot.com
Postat av: Ester

Åh, vad skoj, säger jag som är lärare! Och tänk att få höra sin egen röst så länge och folk lyssnar. Så är det inte på högstadiet precis. Haha! Ska fundera ut tips, men jag tror du klarar dig galant på egen hand.

2010-09-22 @ 11:04:35
Postat av: Lina

jag skulle kunna tänka mig att du är grym som lärare:)



Vad spännande! Lycka till!

2010-09-22 @ 11:26:07
URL: http://rosamolnochgrisgaddor.blogg.se/
Postat av: Blingbling

Det e så läckert. Undervisa dem. Lär dem retorikens gåta. Var hemlighetsfull. Väck dialog till liv.

2010-09-22 @ 20:47:38
Postat av: Karin

Ja ska du föreläsa i ett av bunkerrummen i källaren så lär du få klä ut dig till clown och ta med dig någon typ av djur för att få studenterna att hålla sig alerta...

2010-09-22 @ 21:43:00
URL: http://karinpanyaaventyr.wordpress.com/
Postat av: Hanna

Anna: Ja, det blir väl till att ta med

lattjolajbanlådan, jag har då aldrig varit ledare för att fördriva två timmar tidigare. Två timmar i mitt liv går fort, men då behöver jag bara underhålla mig själv.

Ester: Jag hoppas ju det. Ska bara planera det också.

Lina: Tack! Känner att det kan behövas.

Bling: Oooh, the mystery.

Karin: Tror faktiskt att vi har en hörsal. Men de brukar väl inte heller vara fönsterutrustade. Däremot är det i bunkern jag sitter i vanliga fall.

2010-09-22 @ 21:46:35
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0