Nu fattar jag

SAS vs Norwegian.

I helgen har jag flugit båda. De senate åren har jag bara flugit Norwegian. Billigare. Och i övrigt samma sak. Kan man tro. Nu ska jag berätta varför jag ska prioritera SAS from now on.

- Tiden.
SAS. Boarding sker på utsatt tid, och alltså i god tid. Flyget går på utsatt tid och med lugn i sinnet.
Nw. Flyget kommer in några minuter innan det ska avgå. Boarding sker medan personalen jagar på och ber resenärerna skynda sig till sina platser. Efter att känslan av att tidsförseningen är resenärernas fel går flyget straxt efter utsatt tid.

- Personalen.
SAS. De ser lugna och trygga ut och är tillmötesgående. Dessutom är de inte uppfiffade till tänderna utan ser ut som vanliga människor. Den som talar i högtalaren verkar vilja att jag ska höra alla ord eftersom talet är i normalt samtalstempo.
Nw. Personalen är uppfiffad men sur. Alla instruktioner i högtalarna rivs av i galet tempo. Vill man verkligen höra vad som sägs kan man ju glömma det.

- Flygningen.
SAS. Flyget rullar ut på startbanan och sticker direkt iväg utan att man känner av det knappt. Man lämnar landningsbanan utan att det ens känns som att man gasat på. Sedan träder viktlösheten in. Landningen är lätt som en fluglandning. Det känns som att jag aldrig varit i luften.
Nw. Det är lite skakigt. Är det planet? Är det piloten? Jag har fullt adrenalinpåslag både under takeoff och landning.

Summa. SAS. Jag tror att allt har med rutin att göra. De har varit med länge. Även om det ibland kostar lika mycket som Nw så känns det ändå inte som lågpris. Jag känner mig trygg hos SAS. Jag är flygrädd. Jag gillar människor med rutin.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Instämmer till fullo!

En sak glömde du dock: Bokningsförfarandet. Det är så mycket lättare att se direktpriset med SAS än vad det är med de små budgetföretagen. Bonus är dessutom att jag får ha med mig 23kg med SAS jämfört med Norwegian när jag flyger hem till jul. Det betyder dock att jag behöver göra mig av med 3kg när jag åker tillbaka till nyår med Norwegian (där var det en ekonomisk fråga, alla SAS billiga biljetter hade redan försvunnit för jag var sent ute...)

2010-11-21 @ 23:32:53
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Hanna

Matilda: Ja! Dessutom betalar man väl inte extra för incheckat bagage. Allt ingår och det är så skönt!

2010-11-22 @ 08:28:35
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: 08an

Plus att SAS är erkänt duktiga på att underhålla sina flygplan!

2010-11-24 @ 12:01:58

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0