Mens å sånt (ja, men läs!)

På affärn tidigare hittade jag trosskydd med Kamomillukt. Jag blev provocerad och undrar: Vem köper? Varför?

Enligt min erfarenhet är bind- å tampong-hyllan skamhyllan på Ica. Det är inte ett ställe man uppehåller sig. Man tar det man ska och går. I kassan kanske man till och med väljer den kassa med kvinnlig kassörska. När man betalat åker trosskydden ner först i påsen. Sedan undviker man att råka lämna dem framme hemma, ifall någon skulle hälsa på menar jag.

Jag har i historien ofta glömt att jag ska ha mens, och det har inte funnits tamponger eller något annat i min väska konstant. På en offentlig toalett (om man nu skulle lyckas hitta någon) kan det finnas kondomer, men sällan tamponger eller bindor.

Varför är det här fortfarande på 2010-talet en skamgrej? Vi twittrar, bloggar och statusuppdaterar om sex och livskriser. Men vem skriver "mensvärk" eller "fan vad jag blöder" på twitter eller facebook?

Själv har jag ganska nyligen upptäckt att anledningen till att jag dåliga vibbar över att duscha i "offentlighet" på badhuset/gymmet faktiskt kan härröras till det obehag jag kände under skoltiden. Det var jobbigt att vara med på jumpan när man hade mens, och det tyckte alla. Man var tvungen att tycka det eftersom man skulle duscha tillsammans.

Det tog mig många år att inse att jag lider av ägglossningvärk. Ingen hade berättat att man kunde drabbas av det och själv hade jag inte precis räknat på när i månaden jag hade så där ont så att jag trodde att det var blindtarmen för jag vet inte vilken gång i ordningen.

När jag var ung led jag även av svår mensvärk (gör fortfarande ibland). Men det var det ingen som visste, jag iddes inte berätta. Tyckte att det var skämmigt. Så jag led i vilorummet hos skolsyster. Kräktes, sprang på toa var femte minut. Men sa inget. Tog aldrig smärtstillande. Ibland lyckades jag ta mig hem innan det blev allt för illa (det vill säga att jag inte kunde gå) och mina föräldrar jobbade så det var aldrig någon som märkte att jag var hemma och kräktes, kved i plågor.

Och nu ska alltså kvinnor i alla åldrar få det inpräntat att mens ska lukta kamomill? I själva verket går knappast kamomill och mensblodslukt särskilt bra ihop. Men vi ska ledas till att tro att det är något onormalt som vi måste skyla, dölja. Med kamomillukt. Är det det bästa vi kommit fram till år 2010?

Kommentarer
Postat av: Lennart

En gång i tonåren hade jag en tjej hemma hos mig. Hennes väska gick plötsligt sönder på något sätt och allt i den föll ut på hallgolvet. Mitt framför mina fötter landade tre bindor och hon blev knallröd i ansiktet. Den enda tanken jag fick var; ja ja, hon är ju i tonåren. Efter ett par veckor senare skrattade vi ofta åt det där.

2010-11-15 @ 19:17:22
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: nina

Jag undrar om kamomill ens har ngn chans att lukta om det inte luktar väldigt starkt. Och då kommer ju alla känna kamomillukten och då vet alla att man har mens... Nae... det där köper jag inte.

2010-11-15 @ 19:59:19
URL: http://www.hejkamrat.se
Postat av: Hella

Exakt, det är det mest naturliga som finns och ändå är det fortfarande skambelagt! Och en annan sak, tänk vad uppfriskande det skulle vara om någon skrev "Vi har ett pissigt sexliv, råd?" på en Facebookstatus? Många par skulle nog dra en lättnadens suck.

2010-11-15 @ 22:09:54
URL: http://redshoecyber.blogg.se/
Postat av: Ester

Mensblod är väl blått förresten? ;-)

2010-11-16 @ 17:17:14
Postat av: Karin

För att inte tala om skammen om man köper tamponger och choklad samtidigt!



Själv kör jag nu för tiden på receptbelagda smärtstillande (våga vägra mensvärk!) samt menskopp. Menskoppen är det bästa jag någonsin köpt! Förutom den ekonomiska och ekologiska aspekten (aldrig mer engångsprodukter) så är det praktiskt och enkelt. Plötsligt är det inte längre jobbigt och besvärligt att hålla på med mensskydd. Säkert och tryggt och inga fler panikutryckningar för att köpa tamponger som plötsligt tagit slut.

2010-11-16 @ 19:44:41
URL: http://karinpanyaaventyr.wordpress.com/
Postat av: Hanna

Lennart: Vilken söt historia.

Nina: Det tänkte jag också på, som att man naturligt skulle gå runt och lukta kamomill.

Hella: Det vore nåt! :)

Ester: Ja, det har jag alltid trott iaf?

Karin: Dubbel skam. Menskoppen är verkligen något som gjort mitt liv lättare också. På så många nivåer. Skulle aldrig gå tillbaka till tamponger igen!

2010-11-16 @ 20:35:41
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: 08an

Jag erkänner. Jag har köpt doftande trosskydd under graviditeten o tyckt de var toppen. För man får mycket flytningar, o de luktar inte superilla men inte nyponros heller. Lägg till svettiga sommardagar och allmänt hög kroppstemperatur. Jag kan lugnt säga att doftandetrosskydd var otroligt bra att ha till min gravidkänsliga näsa.

2010-11-17 @ 00:04:42
Postat av: Hanna

08an: Jag är glad för ditt erkännade. Det är första steget till att ta sig ur ett beroende :)

2010-11-17 @ 07:53:19
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: 08an

Haha, ja för jag har redan slutat. Nu under avslagsperioden (fräscht ord va) har jag istället bekantat mig m de blå nattbindorna. :D

2010-11-18 @ 00:22:24
Postat av: Cosmic Moose

Det där med kamomill är tragiskt.



Men varför hänger du i den sektionen? Du använder väl inte sånt längre? Det var ju du som presenterade den underbara koppen för mig och nu slipper jag den sektionen nästan helt och hållet.



"Fan vad jag blöder" jag skrattade HÖGT! :)



2010-11-18 @ 22:25:13
URL: http://rochester.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0