Stridsfittan

Är den kvinnliga motsvarigheten till stridspitt stridsfittta?

I så fall är jag nog en stridsfitta. Jag ville göra lumpen när jag var 16, gjorde det inte och har aldrig rikigt kunnat släppa det där.

En liten analys av min stamtavla kan faktiskt ge en fingervisning om varifrån stridstakterna kommer ifrån. Finska vinterkriget. Min morfar var på en u-båt under finska vinterkriget. Alla u-båtar säntes utom hans. Tack för det ryssar (eller vilka det nu var som ägnade sig åt att sänka finska u-båtar) för att hans fick vara. Min mormors bröder deltog samtliga i finska vinterkriget. En strök med under sista dagarna av kriget. Mormor var med i Lotta-kåren.

Självklart finns alla familjens krigsmeriter på finska sidan. Sverige har inte varit i krig på länge. Även om man visst kan söka sig till krigszoner även som svensk.

Jag gissar att det inte är själva kriget i sig som lockar mig. Det är nog snarare enkelheten i livet. Man bor enkelt, äter tillsammans (mat som någon annan lagar), man går upp på morgonen och gör det jobb man ska. Inte så mycket att fundera på i själva tillvaron. Den där enkeltheten i livet fick jag mig till livs under min tid på kibbutz. Jag kan sakna den.

Synd att det är för sent att få göra lumpen.

Kommentarer
Postat av: Lennart

Jag blev frikallad, men det stör inte mig.

2010-03-20 @ 15:54:26
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Magnus

Lumpen var grymt rolig. Man fick leka krig i 10 månader med riktiga grejer.

2010-03-21 @ 13:35:22
Postat av: Hanna

Lennart: Bäst är ju att få välja själv.



Magnus: Jag tror att jag verkligen skulle gilla´t!

2010-03-21 @ 19:41:09
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: svensson

Ja Moderaterna la ju ner det, nu krigar vi bara i utlandet :p

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/


Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0