Ett tips om dagen

Det verkar som att boktipsen haglar på den här bloggen just nu, vilket stämmer utmärkt. Min läslust är på topp.

Idag: Diagnos: Duktig - En handbok för överambitiösa tjejer av Tinni Ernsjöö Rappe och Jennie Sjögren

För att falla inom kategorin självhjälpsbok är den faktiskt ovanligt befriad från konkreta tips av typen: skriv en lista. Däremot innehåller den konkreta fall där man får följa kvinnors väg in i utbrändhet och vägen därifrån. Och en och annan expert som talar om duktighet, vilket jag tycker ger boken hög legitimitet och att verkligen kunna säga något om duktighet, utan att intrycket av att kunna diagnosticera dig eller att du ska göra det.

Dessutom fick jag mig dagens skratt när jag läste listan Lever du till hundra procent, som bland annat innehöll följande:

Tala med ett barn om framtiden
Fyll handskfacket med vingummin
Semestra i Polen
Se tjugo minuter på kristen tv
Lyssna på nyheterna på finska
Lifta med en cyklist
Lukta på din egen prutt
Gör rent dina öron
Ha socker på ditt ägg istället för salt
Prata inte på en hel dag
Klipp håret kort

Av någon anledning var det Semestra i Polen som gjorde att det brast för mig. Fördomsfull? Jag? Jag antar att jag såg Krakow 1945 framför mig och tänkte: Ser man det som semester, ja då har man lärt sig konsten att verkligen koppla bort allt.

Undrar just om jag skulle bli bokrecensent? Just det, jag är ju redan en.

Stay tuned.

Kommentarer
Postat av: Blingbling

Krakow låter ju skitballt. Ska vi inte ta och åka dit?

2010-03-24 @ 21:46:53
URL: http://blingbling.webblogg.se/
Postat av: Lina

krakow ska vara jättevackert:) lukta på sina egna pruttar gör man väl alltid!?

2010-03-25 @ 09:01:00
URL: http://rosamolnochgrisgaddor.blogg.se/
Postat av: Lennart

Fylla handskfacket med vingummi? Det har jag aldrig tänkt på att man kan göra.

2010-03-25 @ 10:15:01
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Hanna

Bling: Det tycker jag!

Lina: Ja, jag fattade inte riktigt den...

Lennart: Prova!

2010-03-27 @ 13:44:36
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0