Den retoriska kroppen

Jag råkade hålla ett spontant tal för den nyblivna doktorn i fredags. Det är något som jag brukar undvika eftersom jag gillar att vara förberedd inför talsituationer - om det ska bli bra. Den här gången var det dessutom på engelska.

Hur det var så kom vi vid mitt bord inpå vad man ska tänka på inför talsituationer. Som den retoriker jag är gick jag loss rejält i diskussionen. Den slutade med batongen. Batongen är en knuten näve som liksom hamras mot ett fiktivt eller riktigt underlag framför en för att liksom banka in budskapet. Ett grepp Palme gillade. Man kan fråga sig hur ofta det är användbart i vanliga talsituationer.

Jag kom på att vi läste om en del retoriska rörelser med anor från det antika Grekland och Rom. Tyvärr hittar jag dem inte nu. Jag skulle annars med glädje ha återgivit lite retoriska rörelser. Särskilt med tanke på det genomslag min batong fick.

Kommentarer
Postat av: Lina

du är ju sjukt modig...skulle aldrig våga hålla et spontantal

2010-01-31 @ 14:52:54
URL: http://rosamolnochgrisgaddor.blogg.se/
Postat av: Blingbling

Bra där Hanna. Det är dom spontana talen som är dom bästa =) Och säger som Lina, sjuuukt modogt =)

Postat av: Kang

:-D

2010-01-31 @ 19:44:18
URL: http://helamig.wordpress.com
Postat av: Karin

Jag gillar det här med när folk dunkar sina skor i bordet.

2010-01-31 @ 23:48:44
URL: http://karinpanyaaventyr.wordpress.com/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0