Sexigt eller sexist

Jag älskar So you think you can dance. Det är underhållning, vackert och dansarna presterar på en sån sjuk nivå att man får rysningar bara de stiger in på scen.

Men det finns något, som inte bara händer i det programmet, utan i hela dansvärlden, artistvärlden och resten av världen, som jag tycker är motbjudande.

Kvinnor får så mycketuppskattning och beröm av domarna för att de är ser vackra och sexiga ut - främst bedömt på klädsel. De ska också vara sexiga när de dansar, det är det som premieras. Det är det publiken vill se. Männen säger de så gott som aldrig till att de är sexiga eller dansar sexigt. Sällan bedöms heller klädseln. För det är ovidkommande.

Varför? Varför är det ett sånt krav på att kvinnor ska vara sexiga? Män kommer att vilja ha kvinnor alldeles oavsett. I historien är det väl mannen som setts som den stora konsumenten på sex, den som vill ha mer än kvinnan. Borde det inte då vara männen som ska vara sexiga?

Det här gör mig förbannad. Det är inte det att jag vill ha mer krav på sexighet hos män. Jag vill bara inte att sexfixeringen hos kvinnor ska vara så stor. Jag tror den förstör.

Kommentarer
Postat av: Jazzhoppan

www.celebrationofwomanhood.se

2010-02-10 @ 15:10:32
URL: http://jazzhoppan.blogg.se/
Postat av: Magnus

Är inte en del av all form av kroppsutövning även att visa upp sin kropp? Det är ju inte direkt så att idrottare klär sig i säckar direkt. Samtidigt kan jag hålla med om att kvinnor sexighet alltid premieras. Som man tycker jag det är självklart att det är så. Den kvinnliga kroppen är sexigare än en manskropp, i alla fall i mina ögon.

2010-02-10 @ 16:48:23
URL: http://papamac.blogg.se/
Postat av: bloggium

hejsan!



En blogg med drag i verkar du ha! bra och trevlig läsning.

Du verkar vara en aktiv bloggerska och vill därmed bjuda in dig på vårt nyöppnade bloggforum

http://www.bloggium.com sidan är ett forum för folk med bloggar som vill öka sitt läsarantal samt

lära sig att tjäna bra med pengar på sin blogg.

Välkommen in!

2010-02-10 @ 18:46:41
URL: http://www.bloggium.com
Postat av: Therrorese

Mmm, det där fenomenet (om det nu är rätt ord) är svårt att jobba bort. Se bara på vem som får svara på frågor om sin klädsel och sitt beteende i en våldtäktsrättegång...inte f-n är det männen.

2010-02-10 @ 20:44:10
Postat av: Fröet

Jag tycker det där gäller generellt. Att utseende och sexighet liksom räknas som en "talang" hos kvinnan och att man inte ser hennes verkliga talanger. Tydligt även i ex idol.

2010-02-10 @ 21:30:39
Postat av: Hanna

Jazz: Jess.



Magnus: Problemet är att även om det premieras att klä sig sexigt som kvinna så är det också ett problem. Det gör att (somliga) män samtidigt ser det som att hon är tillgänglig. Blir hon våldtagen under de omständigheterna har många domstolar dömt att hon för skylla sig själv som klär sig som hon gör. Många av fallen har inte ens gått till domstol.



Therror: Exakt.



Frö: Absolut applicerbart i fler sammanhang.

2010-02-10 @ 22:19:50
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag har till viss del följt den brittiska versionen av SYTYCD (min syster har en vän som nu gått till final), och jag tycker faktiskt att den där utseendefixeringen spänner över båda könen. Männen får av domarna ytterst välkryddade kommentarer för sin fysik. Det stör mig likväl, men båda läger får sin dos.



Fel fokus, oavsett.

2010-02-11 @ 07:55:34
URL: http://jensenstankar.blogspot.com
Postat av: Doc

Jag längtar efter att någon ska kalla mig sexig när jag dansar. Jag lär få vänta länge...

2010-02-11 @ 14:51:17
URL: http://docat.blogg.se/
Postat av: Hanna

Anna: Aha, där ser man. Men gäller det även deras klädsel?



Doc: Du får väl dra på dig klackar och något mycket avskalat och skaka loss. Men det är klart, du jobbar helt klart i uppförsbacke på grund av ditt kön.

2010-02-11 @ 15:59:38
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0