Cykistens dilemman

Jag älskar att cykla. Men snabbt listat finns det ett antal problem för en cyklist i stadstrafik.

1. Tystnad
2. Gångare
3. Bilister
4. Lagar
5. Kyla vs värme
6. Kartor
7. Cykelvägar

1. Jag hörs inte, alltså finns jag inte. Den här cyklisten är inte tyst. Hon muttrar för sig själv, alltid med ena handen i närheten av ringklockan så hon kan fyra av ett gäng arga plingningar vid behov. Ibland funderar jag på att sätta på någon form av ljudkälla på cykeln så att jag ska höras hela tiden.

2. De vinglar fram och tillbaka över så väl gångvägar och övergångsställen med rött som över cykelvägar. Ingen vet vart de är på väg. De styrs inte heller av en endaste lag.

3. De parkerar i innerfil och öppnar plötsligt en bildörr utan att se sig för efter mig. De parkerar mitt i cykelvägen. Jag önskar ibland att jag av misstag skulle råka repa en bil som stod mitt i min väg. Jag får argt kasta mig rakt ut i bilvägen istället.

4. Vad gäller egentligen när cykelfilen är på trottoaren och inte har en stopplinje eller ett eget trafikljus, men bilarna har rödljus? Visst får jag cykla då? Tycker det känns oklart! Vem frågar jag?

Uppdatering: Jag ringde Norrmalmspolisen och frågade vad som gäller när: cykelstigen är på trottoaren, ett rödsljus finns på insidan och är för bilist. Inget trafikljus eller någon stoplinje finns för cyklist men det är övergångsställe. Då får du som cyklist köra. Hälsar Norrmalmspolisen. Tack!

5. Det är kallt om alla extremiteter som tår, fingrar och öron. De trillar nästan av. Resten av mig håller på att förgås i värmen. Hur klär man sig bäst?

6. Jag vill ha en hittacykelvag.se. Hur ska jag annars hitta den bästa cykelvägen för dit jag ska?

7. Plötsligt försvinner vägarna bara utan att skylta vart fan jag ska ta vägen. Plötsligt har de grävt upp den och hänvisar till andra sidan. Men hur tar jag mig över till andra sidan E18? Skråar över bilarnas dubbelfiler eller?

När jag cyklar i stan och betraktar bilarna kan jag bli riktigt förbannad. Jag tycker inte att det ska ses som en rättighet för människor att ha en egen bil. För det är helt absurt att sitta ensam i sin bil och lalla runt. Det går snabbare att cykla i stan. Det är klimatneutralt. Dessutom finns det bussar som går bra. Jag tycker fanimej att det skulle vara så dyrt med bilar att människor som verkligen behöver dem ska få ansöka om att få reducerat pris. Så onödigt är det med bil i stan. Fram för mer cyklare, bättre cykelvägar och ett bättre cykelliv. Både för dig och för mig.

Den här cyklisten tänker inte vara tyst längre!



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Magnus

Du är som vanligt inte ute och cyklar med ditt resonemang.



Tycker det var en skitbra idé med cykelvag.se. Sök patent på idén och bygg en bra sida.

2009-10-10 @ 14:57:53
URL: http://papamac.blogg.se/
Postat av: Blingbling

Skynda dig och registerar domänen/urlen och sen bygger du hemsida :)

2009-10-10 @ 15:38:26
Postat av: Lennart

Varför inte hänga en stor kobjällra på cykeln? Då hörs du nog utan att du behöver plinga med lilla ringklockan.

2009-10-10 @ 17:10:13
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Kotte

Cyklas gör det tyvärr bäst utanför tullarna, där finns ofta ordentliga cykelvägar och mindre stressiga bilister. Alltid skitskraj när jag cyklar till jobbet, fram till Liljeholmen, efter det är det njutning.

2009-10-11 @ 09:56:07
URL: http://enkottestankar.blogg.se/
Postat av: Karin

Mer makt och framkomlighet åt cyklisterna!

2009-10-11 @ 14:23:48
URL: http://karinpanyaaventyr.wordpress.com/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0