Förtroende

Jag har inte röstat ännu. Gjorde nog inte det i förra parlamentsvalet heller. Kan inte riktigt känna motivationen över de där 18 platserna. Röstkortet har jag till och med förlagt, antagligen kastat i bara farten, redan med insikten att jag aldrig skulle komma att använda det.

För att ändå sätta mig in har jag lyssnat på Lantz i P1, på samtliga inbjudna partiledare. Och jag har en reflektion. Många av dem låter som att de är döda, på reklambilderna av dem har de ett stelt leende och verkar inte det minsta engagerade.

De personer som faktiskt låter som att de fortfarande lever och som jag får förtroende för är Maud Olofsson och Lars Ohly. Nu menar jag helt oberoende av vad de säger. Lars Ohly låter lugn och trygg och hans röst är mycket behaglig att lyssna på. Han säger sällan nej utan leder svaret vidare dit han vill, blir inte agiterad eller lätt retad. Maud Olofsson talar engagerat och som att hon verkligen bryr sig om det hon säger.

Men alltså Reinfeldt, han låter helt blasé. Ibland blir han irriterad och låter då släppa igenom ganska syrliga kommentarer, vilket visst kan ha ett humoristiskt inslag, men som ändå visar att man trampat honom på tårna.

Mona Sahlin ska vi inte tala om. Hon blir så lätt mästrande i sin ton, även om hon är lugnet själv. Det är kanske det där lugnet i sig som gör att hon blir lite översittartyp när hon talar. Dessutom låter hon konstant nervös med sin lilla darr på stämman.

I tidningen idag såg jag också en bild av Gudrun Schyman. Hon ser glad och levande (oretuscherad) ut. Dessutom är det en text som förklarar vad man ska göra om man inte hittar Feministiskt initiativ bland valsedlarna eller om man tidigare röstat fel (det vill säga något annat än Fi). Det väckte i alla fall mig imorse.

Hanna blev plötsligt politiskt intresserad. Eller kanske var det bara så att retorikonsulten i mig vaknade till.

Uppdatering: Nu har jag röstat!

Dagens googling: Starta eget politiskt parti

Läs även andra bloggares åsikter om

Kommentarer
Postat av: jag

Tänk på att det är varken Ohly eller Olofsson som kommer att sitta i parlamentet... även om de har trevliga röster! Det är helt andra kandidater som vi ska "skicka dit"

2009-06-05 @ 13:12:33
Postat av: Hanna

Jag: Jag är heller inte intresserad av varken Ohlys eller Olofssons politik även om de är de enda som själva verkar vara intresserade av politik.

2009-06-05 @ 13:30:46
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Kotte

Jag har inte varit lika duktig på att lyssna på alla, men tog testet i DN och på http://www.valkalkylator.se/test.php



Fick liknande resultat på båda, så jag tänker rösta därefter.

2009-06-05 @ 14:04:21
URL: http://enkottestankar.blogg.se/
Postat av: Magnus

Är dåligt insatt i detta val, men kommer givetvis att rösta. Följde Kottes tips och tydligen ska jag rösta på Fi...hmmm...för så hur det blir med den frågan. Har inte riktigt förlåtit Gudrun för att hon lämnade VP i Sticket med Ohly.

2009-06-05 @ 19:53:27
URL: http://papamac.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0