Sökt klarhet

Jag var förstås tvungen att, åtminstone försöka, söka klarhet i mitt problem.


Satsumas: Kommer i mitten av oktober till våra affärer. De är saftiga, kärnfria och sötsura. Importeras från Spanien.

Låter med andra ord som något helt i min smak. Men inte som det jag fick med mig hem sist.


Clementin: Finns i butikerna under tiden november-mars. Lättskalade, kärnfria och söta. Impoteras från Marocko och Spanien.

Låter också rätt. Konstigt bara att det stod clementiner på dem jag fick med mig hem sist trots att de hade kärnor. Fy skäms Ica!


Mandarin: Främst ett språk. Verkar också vara en benämning för småcitrus med de övriga två som underkategorier. Mer har jag inte fått fram.

Jag är faktiskt mer förbryllad än någonsin. Vad är det jag äter när jag får handen full av kärnor då? Mandarin?

?????


Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentarer
Postat av: Fia

Jag är alltid lite skeptisk till hur en frukt kan vara kärnfri, för det strider mot själva syftet med en frukt. Därför blir jag ganska glad när jag hittar kärnor i citrusfrukter, för det känns lite mer omanipulerat.

2009-12-05 @ 08:12:11
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Blingbling

Tack för att du redde ut detta. Jag har alltid funderat över alla dessa citrusfrukter.

2009-12-05 @ 16:02:49
URL: http://blingbling.webblogg.se/
Postat av: Ester

Tack för klarheten! Jag som intresserar mig för språk undrar över ändelsen -in, som i mandarin, clementin, apelsin.

Satsumas känns främmande bland de andra.



2009-12-06 @ 21:30:10
Postat av: Hanna

Fia: Ja, naturligt är det kanske inte. Men praktiskt. Men kan det inte vara blommorna som gör att de fortplantar sig?



Bling: Ja, redde ut och redde ut men...



Ester: Satsumas kommer från ett område i Japan som heter Satsuma. Clementin härrör från upphovsmannen som hette Pierre Clemant. Ordet mandarin tros komma från de orangefärgade dräkter som kinesiska ämbetsmän hade och som kallades mandariner. Det var dagens språkutvikning.



2009-12-06 @ 21:44:42
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0