Bakvänd

Tidningar som droppar in genom brevlådan skapar ångest. Jag lägger dem på hög och där blir de liggande. Olästa. Det finns en god idé med att få hem tidningar i brevlådan, men oftast är det nästan för bekvämt. Så bekvämt att man blir för lat för att läsa dem.

Tricket för mig är att börja bakifrån. Där finns oftast något lättsamt. Rent psykologiskt känns det inte heller om att jag ska läsa tidningen, utan bara bläddra lite i den lite. Ingen press. När jag bläddrat i den, inser jag hur mycket spännande där finns att läsa, och vips har jag läst hela. Men bakifrån.

Bakifrån, is da shit! Undrar om jag ska börja tillämpa det på skönlitteratur som känns tung också?

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentarer
Postat av: Magnus

Jag gillar också bakifrån, men jag tror att den skönlitterära upplevlsen skulle bli bakvänd.

2009-12-09 @ 17:20:04
Postat av: Karin

Hmm. Har du kanske hittat lösningen på hur jag ska ta mig igenom mina högar med kurslitteratur? Kan du inte berätta lite mer om hur det funkar?

2009-12-09 @ 22:22:19
URL: http://karinpanyaaventyr.wordpress.com/
Postat av: Hanna

Magnus: Jag tror det kan få en ny spännande division.



Karin: Bra idé! Låt boken ligga som om den inte alls kommer att läsas. Plocka spontant upp den, bara lite i förbigående, som för att kolla baksidan eller källförteckningen. När du läst den halvspännande källförteckningen tänker du att det kanske kan finnas något intressant i den trots allt. Bläddra lite förstrött, läs något långt bak, gärna en slutsats av något slag. Arbeta dig igenom boken på det sättet bakifrån, tills du kommer till inledningen. Jag garanterar att du kommer att få mer matnyttigt på kortare tid, och med mer motivation.

2009-12-09 @ 22:49:19
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: C

Min tidning ger mig också lite ångest. Känns som det tar mer energi att bära ut dem till tidningsinsamlingen än vad det ger att läsa dem. Så jag tog ett uppehåll på två månader, nu inser jag att jag inte saknar den så mycket.

2009-12-10 @ 07:10:36
URL: http://blandasfaltochbetong.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0