Soligt minne, sol i sinne

Jag kände en främmande och samtidigt bekant lukt på mig själv. Och jag kom på vad det var.

Jag har smort in mig med solkräm och sedan vistats i solen. Min hud luktade solhud a la Marocko. Jag slungades i tid och rum. Jag såg en klarblå himmel och lika blå pool framför mig. Kaffe nous nous på små fat och en påse socker bredvid. Solbäddar och en sliten pocketbok. Längtan till souken. Ett gigantiskt blått hav och lukten av salt och sand. Det var mitt senaste möte med solen.

Sol och lukten av sol för med sig många minnen. När det våras som nu och allting blommar, hägg, syrén och all annan grönska, påminns jag alltid om skolavslutningar. Det här är lukten av skolavslutningar för mig. Och det i sig är lycka och frihet, tanken på att ha klarat av ytterligare ett år. Sena fester och promenader hem genom en grön och  ljusnande hemstad.

Jag satt på min sten en timme igen idag. Och där luktade det salt svenskt vatten. Snabbt försvinner jag iväg till min trygga plats. Jag är bra på att rymma i tanken. Och jag ser mig omkring igen och tänker att jag har det väldligt bra ändå. Jag är frisk och fri och har alla möjligheter i världen. Jag fylls av en känsla av tacksamhet och rent utav - lycka.

Tänk vad lite helg (och sol) kan göra för sinnet ändå. Jag kanske oftare borde ha dåliga veckor så att kontrasten blir desto större.

81474-158

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: tess

Jag tror att vi Rospiggar har saltvatten i blodet... Vi kan inte leva för långt ifrån vatten och mår som bäst när vi känner den svenska salta doften av havet... Du får mig att längta hem! :-D

2008-05-11 @ 15:43:49
URL: http://jerrie.blogg.se
Postat av: Hanna

Tess: Närheten till vatten är definitivt viktig för mig. Käner mig lite instängt utan. Men med vattnet inom såyn blir allt lite lättare.

Nåja, Stilla havet kanske duger åt dig en stund ;)

2008-05-11 @ 17:45:45
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: tess

håller med dig fullständigt. känner mig också instängd eller halv eller konstig på nåt sätt utan närhet till vatten. Håller verkligen med om att allt blir lättare med vatten i bilden...

2008-05-13 @ 05:38:36

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0