Byggångest

Jag får ångest när jag ser program där de snickrar. Jag är ingen snickrare. Jag gillar inte att snickra, kommer aldrig göra. Teknik går bra, måla går bra, underarbete - inga problem. Snickra - går inte. Bara tanken på centimetermissar, spikfel eller snedborrningar får det att vibrera i bröstet på mig. Ilska som tränger ut ur porerna. Känslan av att man vill kasta hammaren genom fönstret.

Saken är att jag tror det har med tempo att göra. Jag är snabb, saker ska gå snabbt, det gör mig ofta slarvig. Men jag hatar att vänta.

Jag tror också att jag har haft en liknande känsla vad gäller matlagning. Och den har jag övervunnit. För nu funkar jag och matlagning bra ihop. Jag har börjat tillåta mig att låta matlagningen ta tid, och när jag ger mig tid så går det bättre.

Så jag skulle kanske kunna bli en snickrare om jag gav det lite tid.

Frågan är bara 1. är jag villig att ge den tiden och 2. finns det någon anledning för mig att bli snickrare?

Jag klarar mig ganska bra utan. Man kan alltid kalla in en tredje part om det skulle behövas. Och att bygga mitt eget köksbord är helt enkelt inte aktuellt, trots att jag aldrig tycks finna det perfekta bordet färdigkonsturerat.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Magnus

Det var en gång en snickare

som hörde till dom kvickare

han snickrade sig rik

för han snickra utan spik

snickedickansnickedickedickan

för han snickra utan spik ;)

2008-06-03 @ 22:09:54
URL: http://papamac.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Alla kan inte vara bra på samma saker:-)

2008-06-03 @ 22:38:28
URL: http://caffepaus.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Nä du, sånt där har jag inte heller nära till...

2008-06-03 @ 23:12:44
URL: http://mariaellinor.blogg.se/
Postat av: tess

jag skulle inte bara vilja vara snickare, utan även rörmokare, ingenjör, bonde, bilmekaniker, astronaut... Ja, listan är lång...

Men om man kunde vara så där händig så skulle man ju kunna fixa så mycket saker själv! Inte vara beroende av andra! Tänk, så skönt!!

2008-06-04 @ 00:01:49
Postat av: Fröet

jag kan inte heller vänta....därför jag aldrig ger mig i kast med några projekt...de skulle ju bara bli något snabbfixat hopkok.

2008-06-04 @ 08:00:40
Postat av: Hanna

Magnus: Utan spik låter ju vettigt. Men man kan ju limma fel också ;)

Pialotta: Riktigt.

Ellinor: Det irriterar mig lite att det är så. Skulle vara så skönt att bara dra fram sågen och lite spik och fixa saker.

Tess: Ja, men tänk vad skönt att du inte är det. Då skulle du aldrig få en lugn stund hemma...

Fröet: Vilket har hänt mig för ofta ändå. Snabba fixar...

2008-06-04 @ 08:37:48
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0