Sommar igen

Även gårdagens sommarvärd Mattias Klum pratade om konsumtionssamhället och att människor inte tycks bry sig om att de konsumerar utrotningshotade träslag från regnskogen eller annat klimathälsovådligt. Det gläder mig. Detta kan inte pratas nog om.

Det gäller att försöka tänka ett steg längre än till sin smak och sin egen konsumtionsglädje. Vad betyder mitt beslut och min konsumtion för resten av världen? Det påverkar så mycket mer än vad vi kan se. Orsaker och verkan.

Jag gläds åt att de som bryr sig kommer fram ibland.

Än så länge ingår jag tyvärr i kategorin: Jag shoppar, alltså lever jag - över jordens tillgångar.

Snart får det vara slut med det.

Till och med påven Benedictus XVI  anser att mänskligheten slösar bort jordens resurser för att tillfredsställa sin omåttliga aptit på materiella ting. Kunde inte sagt det bättre själv.




Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Beyonce

Jag måste nog erkänna att jag ingår i samma kategori, tyvärr.

2008-07-18 @ 22:29:26
URL: http://bday.blogg.se/
Postat av: Hanna

B: Jag ska ändra på det. Ska du?

2008-07-19 @ 00:16:00
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0