En ny dag

Något har hänt. Något stort kanske.

Saker jag konstant funderar på har kommit att bli närvarande. Jag hörde Isabella Lövin på Sommar. Hon har skrivit boken Tyst hav.

Hon tog upp allt det jag ständigt tänker på. Om vi tittar på saker som Top Modell och kräver en ny mobiltelefon var och varannat år så är det så vi vill leva. Vi accepterar och rättar oss i leden. Vi skapar vår miljö och omgivning genom att delta i den. Vi skapar vårt eget beroende av konsumtion för att vi tror att det skänker oss lycka. Blir vi lyckliare av en ny tröja, den senaste väskan eller en ny mobil? Är det det som för oss framåt? Eller finns det andra värden?

Jag vet att det gör det och konsumtion ger mig ångest varje gång jag ägnar mig åt den. Men ändå gör jag det. Jag inser att det måste finnas viktigare saker som jag ska ägna mig åt. Jag har hunnit tänka så många tankar de senaste två, lite jobbiga, veckorna. Många tankar. Och jag har lyssnat på Sommar. Det har givt mig insikter.

Fortsättning på mina nya tankar kommer att följa. För jag måste få ur mig alla tankar. Att ha semester, tär på hjärncellerna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Magnus

Frihet är en illusion som är så stark att den blir en sanning. Vi har väldigt liten chans att påverka och det är så svårt att våga ta den chansen. Den är näst intill omänsklig, men bara nästan. Och i det lilla fönstret kan vi påverka vår omgivning genom att skapa förändringar hos oss själva.

2008-07-11 @ 00:06:14
URL: http://papamac.blogg.se/
Postat av: Petra

Tankeväckande inlägg! Och som vanligt, Magnus är klok han.

2008-07-11 @ 07:35:06
URL: http://petra.papper.fi
Postat av: Anna

Jag glädjer mig alltid när jag hör medmänniskor tänka som du.



Jag tror att vi har STORA möjligheter att påverka själv. Vi måste bara hoppa av det där supersnabba, moderna vardagståget, som går så fort att utsikten blir suddig och stoppen få. Och så blåser det förbaskat utanför, precis när man ska hoppa. Men valet är likväl vårt eget. Egentligen.



Själv håller jag på att laga nödbromsen i min egen vagn, och så har jag öppnat fönstret i alla fall. Nästa steg är att frikoppla vagnen för att sedan kunna välja hastighet själv.



Usch, så bildligt det blev... :o/



Trevlig helg!

2008-07-11 @ 08:41:04
URL: http://jensenstankar.blogspot.com
Postat av: Lennart

Jag såg ett program om arkitektur och bostadsbyggande och det var en arkitekt som tyckte att husen som byggdes nu var "fel". De var inte moderna och speglade inte vår tid utan var kopierade från olika tidsepoker från förr. Han tyckte att husen var trista och att utvecklingen hade stannat. Att det kanske är därför folk håller på så mycket med inredningsdesign istället.

2008-07-11 @ 10:26:55
URL: http://trannel.blogg.se/
Postat av: Hanna

Magnus: Det är vi som har skapat samhället, vi som har gjort det till vad det är. Vi är de enda som har möjlighet att ändra samhället. Genom att skapa opinion, säga nej, inte acceptera, inte delta. Om vi inte säger nej är det ingen som vet att vi inte accepterar. Självklart kan vi påverka vilket samhälle vi vill leva i. Även om ingen har sagt att det är lätt.



Anna: Jag håller med. Men man måste göra valet själv och visst är det lättare att bara hänga med och göra som alla andra eller inte avvika. Men vi har ändå möjligheten att välja. Och vi är analyserande och reflekterande vareleser så varför skulle vi inte välja att använda vår valmöjlighet.



Lennart: En ganska liknelse också. Allt går i cykler, inget är väl egentligen nytt, bara en förlängning av redan tänka tankar. Så att göra nytt är att göra tvärtom eller att inte göra alls.

2008-07-11 @ 10:58:53

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0