Förmörkad

Till lunch kisade jag efter en solig halvmåne på himlen. Jag stod med ett negativ framför ansiktet och spanade mot himlen där några dismoln förtog lite av upplevelsen.

På väg för att handla mat gick jag genom en park. Jag läste i tidningen imorse att man ska sitta under ett träd och titta på marken under partiella solförmörkelser. Så jag provade. Och mycket riktigt var hela marken full av skuggor där en mörk halvmåne täckte de soliga delarna. Jag är fascinerad. Hur funkar det?

Jag är lite av en nörd på rymdfenomen. Så de närmaste veckorna är som varje dag är jul för mig. Jag väntar nu på månförmörkelse och meteorstorm.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Lennart

Det där missade jag totalt. Men jag kommer ihåg en solförmörkelse tidigare för några år sen. Alla fåglar tystnade underligt mitt på dagen.

2008-08-01 @ 16:11:03
URL: http://trannel.blogg.se/
Postat av: Blingbling

Är det inte dax att visa din otroligt snygga nya frisyr för bloggvärlden :)

2008-08-01 @ 16:50:09
Postat av: Marina

Hade ingen aning om att det var solförmörkelse förrän jag läste det i tidningen imorse... De där två andra grejorna - månförmörkelse och meteorstorm - när inträffar detta? Meteorstorm låter läskigt...

Trevlig helg!

2008-08-01 @ 21:14:11
URL: http://wondrous.blogg.se/
Postat av: tess

från en rymdnörd till en annan... :-D

ser också fram emot meteorstorm och månförmörkelse. solförmörkelse är ju lite mer speciellt eftersom det inte händer så ofta...



ps. jag har hittat din ö, hanna...

2008-08-02 @ 09:59:43
Postat av: Fia

Jag missade solförmörkelsen, höll på med tusen andra saker och glömde bort att titta.

2008-08-02 @ 15:39:47
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Cosmic Moose

Nu förstod jag inte, såg man hur skuggorna ändrades eller?



Hihi, jag tittade genom en cd-skiva. Kisa ska man inte göra.

2008-08-02 @ 16:02:12
URL: http://rochester.blogg.se/
Postat av: Hanna

Lennart: En total är ju lite mäktigare än en partiell.

Bling: I sinom tid :)

Marina: Meteorstormen är 11-13 med störst sannolikhet för att se "stjärnfall" är natten den 13:e.

Tess: Vad är det du säger?! Var, var, var? Berätta nu allt!

Fia: Nå, du får hålla utkik efter de andra fenomenen istället.

Cosmic: De runda skuggorna hade en mörk halvmåne - lika stor som månförmörkelsen. Som att kika genom cd-skivan antar jag...

2008-08-03 @ 16:28:45
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0