Konsumtion som livsstil

Ett inlägg som för mig kanske främst förde tankarna till komsumtion var detta hos Hotspot. Hon förde en diskussion som handlade om dyra kvalitetsprodukter vs massproducerade produkter á la H&M. Det kanske inte är där jag tänker landa riktigt. För det handlar även om det som nollåttan så klokt påpekar även om att vi aldrig tycks bli riktigt nöjda. Vi köper ett plagg och så fort lapparna är bortklippta och det ligger i garderoben är det så gott som bortglömt och gammal skåpmat. Det känns inte lika spännande andra gången vi tar det på oss och tredje så är det ungefär lika intressant som vad som kan tänkas hittas i ett kylskåp som ingen öppnat på tre veckor.

Allt oftare kommer jag i diskussioner med folk om diverse saker som har med miljöaspekter att göra. Härom dagen var det någon som tyckte att mango och ananassmoothie lät gott. Jag var tvungen att påpeka att det går åt ungefär 9 kg koldioxid per kilo hitfraktad ananas och mango. Jaha, det var också en glädjedödare. Allt jag vill är att man ska handla (och då menar jag inte konsumera) efter vad hjärnan säger lika mycket som hjärtat (eller magen i det här fallet) och ibland så behöver vi faktiskt inte allt som vi konsumerar (oftast till och med).

Konsumtion är en livsstil som vi inte har råd med - och då menar jag förstås mänskligheten och planeten. Om vi ska upprätthålla konsumtionen på den här nivån och om alla ska har rätt att konsumera lika mycket som vi behöver vi 5 jordklot. Och vi har helt enkelt inte det.

Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något. Hotspot påpekade att modehuset kämpar för sin överlevnad. Jag menar att mänskligheten gör det. Konsumtion är inte svaret.

Kommentarer
Postat av: leopardia

ack så sant. jag ska verkligen bli lite noggrannare när jag väljer frukt och grönsaker.

2007-03-06 @ 16:38:46
URL: http://leopardia.webblogg.se
Postat av: Hanna

Leopardia: Ja, äpplen är ju faktiskt gott också - och reser inte lika långt till min mage :-)

2007-03-06 @ 17:00:20
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: nollåttan

oj vad jag precis fick jätteångest för påsen från HM rowells som kom idag. söta kjolen och blusarna kom från indien. ojojoj.
ja...visst är det tragiskt att vi tröttnar på allt.

2007-03-08 @ 23:09:56
URL: http://www.nollattan.blogg.se
Postat av: Hanna

Nollåttan: Ja, inget är spännande särskilt länge...

2007-03-09 @ 09:52:49
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0