Kött för killar

Såg en reklam för Burger King häromdagen. Den gick ut på att en kille lämnade en restaurang och sin tjej med orden "I don´t want this chickfood". På tallriken hade det legat ett salladsblad. Istället gick han till BK för att få sig en dubbel whopper med parollen "I am a man". För så är det ju. Alla tjejer äter ett salladsblad och är då tjejer. Alla killar vill ha rejält med kött. Gärna från BK. Mat för en man.

Jag undrar om jag ska anmäla reklamen till JO. Den är helt absurd och superlöjlig. Mat för en man. Från BK. Med kött. Det är knappast smickrande för vare sig killar eller tjejer.

Bara det att killen blir man och tjejen chick. Det säger väl något om hur de ser på män och kvinnor. Snacka om att rekonstruera könsföreställningar.

Kommentarer
Postat av: Liv

Jag har oxå stört mig på det! Blev oxå riktigt irriterad på tv6's reklam för dubbla avsnitt/film på fredagar eller vad det nu var. I vilket fall så lockade dom tittare genom att erbjuda en 'dubbelmacka' och intill dansade tjejer i urringning och minimala kjolar. Så porrigt.

2007-02-08 @ 23:03:26
URL: http://leifiii.blogg.se
Postat av: Hanna

Visst är det irriterande. Jag tycker ändå att man borde visa att man inte tycker det är ok på något sätt. Jag vet bara inte vad jag ska göra.

2007-02-09 @ 09:51:20
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0