Check

Ännu en sak jag kan bocka av på min att-se-i-Stockholm-lista. Idag var jag i Riddarholmskyrkan och tuffade runt. Det kostade hela 10 kronor för studenter, men jag kände att det kunde vara värt det. Bese ett stycke svensk historia.

Många kungar var det som vilar i den där kyrkan. Känns nästan lite makabert att gå runt där med den vetskapen. Undrar hur mycket det spökar där om nätterna. Dessutom knatar vi runt på deras så kallade viloplats. Inte mycket till vila om jag får säga det själv. Men det var ändå värt besöket. Alltid lär man sig något nytt.

Det var för övrigt jag och turisterna som gled runt där. En fördel med att turista i sin egen hemstad är att slippa förvirringen. Jag kan läsa på svenska och jag bevhöer inte stå utanför attraktionen och se förvirrad ut innan jag lyckats lokalisera var jag är någonstans. Det är underbart.

Jag kom på att det är en helt magnifik utsikt från Riddarholmen. Både mot Västerbron till och mot Slussen. Man ser riktigt långt därifrån. Så finns det andra sentimentala anledningar till att jag gillar stället. Jag har vid flertalet tillfällen nästan besökt Kent-konsterter på den där holmen. Back in the days när det var vattenfestivaler och sånt var det en hel del konserter där. Storslagna sådana när man får vara utomhus. En gång lyckades jag och en kompis snacka oss in i slutminuten av en Kent-konsert så att vi hann se 747 mot en storslagen fond. Stort! Och gratis...

Jaha, vi får se vad morgondagen bjuder på i turistväg. Jag vill inte bestämma något i förväg så vi får helt enkelt se vad det blir imorgon bitti. Vilket humör jag är på.

Kommentarer

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0