Back to school - hur bra som helst

Första dagen i skolan idag. Jag gick och la mig igår och sov lugnt. Det kändes skönt att börja igen och jag hade inga särskilda förväntningar på dagen. Pendeln var mer än tjugo minuter försenad och det var ju ett stort minus. Men som vanligt kan man konstatera.

När jag kom till skolan fick vi vara 25-30 pers i världens minsta lokal. Men vad gjorde det. Det första jag såg var L&M. Jag blev ytterligt förvånad att se dem men väldigt glad. Ordningen kändes på något vis återställd igen. De hade hoppat av programmet (de hade förut studieuppehåll och ska egentligen gå i kullen efter oss) och skulle nu läsa samma kurs som oss istället. Mycket trevligt! När vi läste på schemat såg vi att vi ska ha grupparbete. Lyckliga grupperade vi oss så som vi var för två år sen, jag, J och L&M. Lyckan förbyttes dock snabbt då läraren diktatoriskt delade upp oss i grupper genom att numrera oss. Men det blev trots allt helt ok.

Vår lärare var för oss okänd och kom inte från institutionen. Bara det kändes som en stor fördel. Han hade dessutom varit runt på många olika discipliner och universitet vilket gav honom ett bra ethos och jag fick stort förtroende för honom på en gång. Dessutom var han dansk, jag gillar ju det. Lektionen kunde ha fått vara bättre uppbyggd ned raster och så (bara en på tre timmar!), men annars gillade jag honom och ämnet. Det kändes lite galet och välidgt förvirrat, men ändå kul. Diskursanalys sysslar man väl inte med dagligen precis.

Efteråt kände jag mig bara så lycklig och upprymd. Äntligen fick jag chansen att ge J en stor kram. Har inte sett henne på över två månader och jag kände hur mycket jag saknat hennes sällskap. Sen åt järngänget lunch och kopierade en bok. Vi lyckades sysselsätta tre personer med att kopiera, i sann kommunistisk anda. Vi gick från skolan i fullt solsken och passade på att åka till Medis och fika. Där satt vi sen förnöjt i en god timme och bokade in middagar och spritfester i samma anda som för två år sen. Vi intog även snabbt våra gamla roller i vår kvartett. Det kändes inte som att tiden rört sig sen sist vi var en grupp. Förutom att vi nu bara har ett halvår kvar att förgylla med varandras närvaro. Det märktes tydligt när vi började diskutera framtidsplaner. Alla kommer att skingras för vinden och det känns trist. Men vi har trots allt några månader kvar tillsammans.

Ja, så dagen kunde inte ha varit bättre. Kursen känns bra upplagd. Vi ska grupparbeta oss igenom fem poäng. Jag fick sitta ute och mysa med dem jag gillar bäst och vi har dessutom återförenat supergruppen. Det var ett för mig helt oväntat drag för dagen. Aaaah, nu kan jag bara pusta ut och se fram emot en underbar höst.

Kommentarer

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0