Min hemstad

Har landat.

Efter värme kommer lite mindre värme.

Men jag är i alla fall i - min hemstad.

Sista dagen

Det var kallt imorse, efter ännu ett långt och intensivt åskoväder på kvällen. Det var dessutom molnigt och hot om regn. Men jag kunde inte hålla mig ifrån bergen. Så jag promenerade upp till Erdhofplätte. Det var en promenad genom trollskog. Knäpptyst, endast ljudet av någon fågels vingslag, lite dimma, höga träd, mörker. Det var även klättring längs slippriga stigar med gympaskor. Jag var genomblöt när jag kom upp. Men utsikten var fantastisk, förstås.

Efter att ha tagit mig ner blev det vanan trogen bad. På sommaren ska man ju bada varje dag. Det håller jag stenhårt på. Oftast.

Pratade med min hyresvärd över en kopp te. Hela samtalet förflöt på tyska. Och det gick bra. Jag måste ändå ha fått en ganska gedigen utbildning i tyska, då en gång för länge länge sen.

Ikväll firar de midsommar här. Än så länge har de saluterat både med kanon och med trumpet. Dessutom tänder de upp eldar längs hela bergstopparna. Tyvärr orkar jag mig inte ut i kylan och mörkret för att se det. Jag bestiger endast berg på dagtid.

Zell am See och Zeller se från andra sidan och i dimma/moln

Min plats vid sjön.

Salzburg

Jag tog tåget till Salzburg imorse. Det är så skönt med det här landet att allt känns liksom nära. En och en halvtimmes tågresa, så var jag framme.

Det var varmt i Salzburg. Jag hade tagit min dag på fullt allvar och klätt av mig alla turistattribut. Bara en liten väska UTAN vattenflaska. Något slags rekord. Men det lönade sig. Vid flera tillfällen blev jag misstagen för en local. Alla tilltalar mig för övrigt på tyska här. Alltid. Jag tar det som en komplimang. Min gissning är att turister sällan rör sig ensamma utan snarare i grupp. Inom kort kommer min nuna nu att synas i en Österrikisk tidning, där jag uttalar mig om det viktiga ämnet semester. Ja, på tyska.

Var förstås tvungen att besöka Salsburgs fästning, i turistfällan gamla stan. Men jag gillar ju berg. Jag gillar krigsteman och jag gillar stenfästningar, så det kunde knappast gå fel. Där uppe blåste det dessutom en ljuvlig bris.

Kanon

Salzburgs fästning

En ny sorts Mozartkula hittades på cafét med namnet Habakuk. Mozartkulan fick en ny intressant vinkel med tanke på namnet på stället.

Kitzsteinhorn

Idag besteg jag ett berg utan allt för stor fysisk insats. Jag tog istället kabinbanan upp. På 3 029 meter. Om det var runt 30 grader i Zell am See idag så var det 8 där uppe på toppen. Folk åkte skidor och hade sig. Utsikten var helt makalös. Jag såg så långt bort som till Zugspitze, Tysklands högsta berg.

Eftermiddagen spenderades vid och i Zeller See, samt sovandes under ett träd.

Ja, jag har det löjligt bra.

Utsikten från toppen.

Svalkade mig sedan. Förstår inte riktigt grejen med att ha en segelbåt i den här sjön dock. Runt runt runt? Det finns ingen väg ut ur den.

Essen

Som vanligt går det ingen nöd på mig vad gäller mat. Nyheter och klassiker varvas och tittar man in i min kyl kan man tro att jag flyttat in för gott. Har svårt att neka mig mat när jag är på semester. Särskilt när jag lagar själv.

Frukost på balkongen. Rabarberdryck och finost på det vansinnigt goda rågbrödet (som behöver börja säljas även hemma)

Müsli, min dagliga lunchlåda, tillsammans med frukt och kokta ägg

Minibananer, inköptes oväntat dyrt

Mozartkulor, testar nu version två, allt i jakten på de perfekta

Fotbolls-snack

Lenny das Fahrrad

Cykeln Lenny och jag har idag avverkat ca 3 mil tillsammans. Jag kan säga en sak: det blir inte någon elitcyklist av mig. Sadelsmärtan... Det var både plågsamt och en lättnad att stiga av cykeln när vi var åter.

Sen blev det ljuvligt bad och latande i skuggan under ett träd. Har faktiskt tillåtit mig att ta det lite lugnt idag. Min kropp gör ont och jag inser att jag har tid kvar här. Jag behöver inte göra allt på en gång. Att läsa en bok i skuggan på balkongen är också viktiga semestergöromål.

Lenny och ryggsäcken

Vackra landskap och livlinor?

Studerat molnliv från balkongen

Rastlösheten

Som jag misstänkte var det svårt att komma till ro med en massiv fors som dånar utanför fönstret. Ljuset väckte mig också tidigt.

Min mission idag var att hyra en cykel. Sagt och gjort. Sen var det bara att börja utforska. Jag och cykeln tog oss ett och ett halvt varv runt sjön. Avslutade turen med lunch och bad i den mycket friska sjön. Det var årets första bad och det är ganska sent för mig.

Dagen var strålande och jag visste inte hur jag skulle bete mig. Så efter te och Mozartkulor tog jag linbanan upp till Schmittenhöhe. Bedövande vacker utsikt. Sen promenerade jag ner för berget i tre timmar. Det är jobbigare att gå nedför än uppför berg, tycker jag. Jag får ALLTID blåsor på stortårna. Det kändes i benen också. Kände mig ganska mör när jag kom hem igen. Men jag kunde förstås inte låta kvällen förgås så det blev en sista tur till sjön där jag satt och stirrade på bergen en stund.

Ibland undrar jag om bergen bara är kulisser?

Jag tror hen på bilden också hade en ganska bra dag

Snö kvar

Zell am See och Zeller See

Jag är inte onöjd

Das Leben ins Deutsch

En taxi, ett flyg, två bussar, två flyg, en buss, två tåg och en brant promenad senare är jag på plats i mina drömmars mål.

Zell am See har redan överträffat mina förväntningar. Här är varmt och soligt. Bergen är vita. Vattnet är alldeles klart. Och jag får prata tyska hur mycket jag vill.

Jag är alldeles pirrig i kroppen när jag tänker på allt jag vill göra den här veckan. Må bara vädergudarna vara med mig. Här har regnat ymnigt på sistone och det ser ut att bli mer. Men jag vill hinna bada, cykla runt sjön och bestiga minst ett berg. En vecka känns just nu för lite. Jag planerar redan komma tillbaka. Och då har jag varit här i knappt tre timmar.

Zeller See där jag planerar bada inom kort

En liten... fors... som dånar utanför min balkong

Mitt hus

Kor med koskällor som betar i backen bakom mitt hus

Långhelg

Det är märkligt hur vissa helger känns längre än andra. Fast de är lika långa som vanligt.

Mamma var på blixtvisit. Jag sydde upp en klänning. Pratade med brorsan och mormor. Och fick lite ny energi.

Hittade en tjärblomster vid E4-ans kant. Den fick följa med hem.

Uppsydd

Har jag givit upp när jag fått en klänning uppsydd? Vet inte. Men den är perfekt. Och fantastisk. Och precis som jag ville. Efter mina mått.

Bilden är inte lika fantastisk, men jag hoppas ändå att ni get the picture.