Salzburg

Jag tog tåget till Salzburg imorse. Det är så skönt med det här landet att allt känns liksom nära. En och en halvtimmes tågresa, så var jag framme. 
 
Det var varmt i Salzburg. Jag hade tagit min dag på fullt allvar och klätt av mig alla turistattribut. Bara en liten väska UTAN vattenflaska. Något slags rekord. Men det lönade sig. Vid flera tillfällen blev jag misstagen för en local. Alla tilltalar mig för övrigt på tyska här. Alltid. Jag tar det som en komplimang. Min gissning är att turister sällan rör sig ensamma utan snarare i grupp. Inom kort kommer min nuna nu att synas i en Österrikisk tidning, där jag uttalar mig om det viktiga ämnet semester. Ja, på tyska.
 
Var förstås tvungen att besöka Salsburgs fästning, i turistfällan gamla stan. Men jag gillar ju berg. Jag gillar krigsteman och jag gillar stenfästningar, så det kunde knappast gå fel. Där uppe blåste det dessutom en ljuvlig bris.
 
 
Kanon
 
 
Salzburgs fästning
 
 
En ny sorts Mozartkula hittades på cafét med namnet Habakuk. Mozartkulan fick en ny intressant vinkel med tanke på namnet på stället. 

Kommentarer

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0