Maten - magen

På senare år har jag börjat tycka att mat är problematisk, dels på grund av överkänslig mage och dels kanske på grund av lite väl mycket rutiner eller närapå ticks. 
 
Varje gång jag ställs inför att någon annan bestämmer om min mat får jag lätt panik. Jag tycker alltid att det är jobbigt när jag inte själv får bestämma vad, var och när jag ska äta. För det ställer så ofta till med problem för mig. Kanske kan jag inte äta det som serveras. Det är förstås alltid mitt problem. Mitt problem eftersom jag måste avböja. Och det kan såra människor. Jo, visst är det så. Jag måste förklara varje gång varför jag inte kan äta och personen får då dåligt samvete över detta vad jag än vidhåller. Ibland, särskilt med äldre personer, äter jag ändå och tar själv konsekvenserna. 
 
Det här har i alla fall lett till att jag verkligen inte gillar spontana matintag. Jag vet exakt hur ofta jag bör äta och vad jag kan äta. Därför väljer jag helst att bestämma själv. Och det är oförskämt. Jo, det är oförskämt att tacka nej till kaffe, fikabröd, annat intag av olika slag. Ofint. 
 
Jag märker att det här har gått så långt att jag till och med känner obehag när jag ser tv-serier eller läser böcker om människor som spontant bjuds in att äta, eller serveras fika.
 
Jag kanske borde gå i terapi för det här. 

Kommentarer
Postat av: Matilda

Mm, kanske är något att ventilera på något sätt i alla fall. Nu behöver det ju absolut inte vara så för dig, men jag vet folk som har börjat ruta in matvanor så att spontanitet och flexibilitet inte får plats, och det har snabbt eskalerat och blivit jobbiga följder.

Jag tror dock inte att det är ofint att tacka nej till fikabröd. Folk gör ju det hela tiden! Pga allergi, diet, att de inte är sugna, inte tycker om det... Jag kan tänka mig dock om det är en situation när man blivit hembjuden och den andre har bakat och stått i, då kanske det uppfattas som lite "ofint" av vissa personer. Samtidigt tycker jag att om man är slarvig och glömmer att fråga den man bjuder in ifall den är allergisk mot nåt, då ska man skämmas lite. Det har jag fått göra nån gång, och med all rätt. Det är inte en självklarhet att alla kan äta allting.

Samtidigt kan jag förstå dina känslor. Minns en gång när jag var bortbjuden som barn och föräldrarna där visste att jag inte kunde äta skaldjur men gjorde inte kopplingen till att ostronssoppa (eller vad det nu var). Det hela var ett olyckligt missförstånd och de kände sig dumma samtidigt som jag kände mig dum som orsakade tumult i köket när det skulle fixas något jag kunde äta.

Svar: Jag antar att jag anser att det får jobbiga följder också om jag ägnar mig åt spontanitet, fast mer av fysisk karaktär. Just nu prioriterar jag nog att ha matissues framför att vara social.
Hanna

2012-10-18 @ 18:44:13
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: smultron

Jag tycker absolut att man kan tacka nej till fikabröd och sånt man inte gillar eller har valt bort att äta. Men jag vet hur man kan bli bemött. T o m om man inte kan äta p g a allergi. Man blir lite besvärlig.. Men om det blir en fråga om total kontroll över matintaget, så tror jag att det i själva verket kan vara uttryck för nåt annat, så mitt ärliga svar är ja, kanske du skulle behöva prata om det.

Svar: Mina matissues beror på saker jag inte kan äta eller valt bort att äta (kött, kaffe, alkohol), så det gäller inte bara fikabröd. Min kontroll av matintaget beror helt på att jag helt enkelt mår bäst när jag äter med en viss frekvens, en viss mängd och mat som jag vet att jag kan äta. Om jag börjar härja med att röra runt i det där så får det alltid konsekvenser som helt enkelt tar onödig energi av mig. Jag prioriterar att ha ett genomtänkt intag. Däremot drabbar det definitivt mina sociala vanor. Det har helt säkert gjort mig mer asocial eftersom jag upplever mig själv som jobbig som ska äta stup i kvarten och inte heller kan äta vad som helst. Men det är helt enkelt min prioritering, fysiskt välmående före människor, antar jag.
Hanna

2012-10-19 @ 08:52:35
URL: http://mammamummel.blogspot.se
Postat av: Lennart

Jag har också ett något svårt förhållande till mat. Min mage blev förstörd på något sätt under tonåren så den beter sig en aning underligt. Tror det jar något med giftstruman jag fick då. Jag får t ex aldrig någon hungerkänsla, det har hänt att jag har glömt att äta en eller t o m två dagar och kommit på det dagen efteråt. Jag kan inte äta både lunch och middag, har jag ätit lunch en dag och sen äter på kvällen protesterar magen med att bråka och explodera. Vanligtvis tar jag bara en kopp kaffe till frukost. Bor jag på hotell händer det att jag äter lite mer, det finns ju så mycket gott uppdukat då. Då kan jag inte äta så mycket mer den dagen, kanske något lätt sent på kvällen. Jag tycker att det hela är något irriterande.

2012-10-20 @ 15:48:30
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se
Postat av: smultron

Jag missuppfattade kanske ditt inlägg. Man vet ju förhoppnigsvis vad man själv mår bäst av. Jag lider av "ballongmage", men har ingen koll på när eller varför det uppstår. Det är jobbigt att behöva förklara sig när det kommer till mat och/eller dryck och alla har väl inte så där väldigt stor förståelse.

2012-10-21 @ 10:26:33
Postat av: Hanna

Lennart: Det låter väldigt besvärligt.

Smultron: Det hela började för mig också ungefär så för ganska många år sedan nu. Efter många utredningar utan att någon kom fram till något tyckte de att jag har IBS. Själv märkte jag att det uppstod när jag åt vete. Så jag la av med vete och det har blivit mycket bättre. Sen är det lite extra krångligt med vete eftersom glutenfri mat ofta innehåller vetestärkelse, vilket jag alltså inte kan äta. Men det är också anledningen till att jag föredrar att laga och kontrollera min mat själv, eftersom "vetefri" inte är ett allmänt känt begrepp. Men som jag ärligt talat tror att många skulle bli behjälpta av.

2012-10-21 @ 10:38:12
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Jazzhoppan

Har du testat att bara äta veganmat? En vän till mig som läkarna misstänkte att hon hade IBS men även svamp i magen. Den svampen och nästan all IBS blev hon av med genom att äta veganmat i över en månad... Hon svalt ut svampen...

2012-10-22 @ 20:30:14
URL: http://jazzhoppan.blogg.se
Postat av: Hanna

Jazz: Svamp låter otäckt. Veganmat också ;)

2012-10-23 @ 20:35:14
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0