Penisavund

Så har det till slut drabbat mig fullt ut. Penisavunden. Jag läser Respekt - en sexbok för killar av Inti Chavez Perez och blir glad. Glad för att det finns människor som Inti, glad för att han skriver böcker som Respekt. Lite ledsen över att jag inte läste en sån bok när jag var i tonåren - för killar eller för tjejer. Det hade jag behövt! Den här boken är så viktig. Och jag har lärt mig nya saker dessutom.

Bara en sån sak att Inti säger kuk och fitta i boken. Alltså inte som invektiv, utan som att det är vad det heter. Vilket det ju också gör (enligt mig) även om fitta är ett så otroligt stigmatiserat ord i det här samhället - och ofta används nedsättande.

Boken är som sagt för killar, men handlar självklart även om tjejer - och bör absolut läsas också av tjejer. Två av de bästa sakerna hittills är dessa citat.

Om fittan
Vi skulle behöva se mer av fittan, få ut den på gator och torg tills alla inser att fittan är bra som den är.

Apropå att exempelvis nakna statyer av kvinnor saknar fitta, men de av män har kuk. Det här är något jag många gånger reflekterat och ondgjort mig över. Våga vägra dölja fittan. Den är här och den är underbar!

Om killrollen
Jag tycker killar ska ta avstånd från saker i killrollen som gör att man trampar på andra: våld, hot, tafsningar, att inte lämna plats åt andra eller att komma med elaka kommentarer som har att göra med vilket kön någon har, till exempel att kalla någon fjolla eller slampa. Dels för andras skull för att de förtjänar att bli bra behandlade, dels för ens egen skull.

Apropå att behandla människor med respekt och vad könsrollerna kan göra med oss.

Det var bara två av många bra exempel. Jag skulle kunna skriva en hel serie av reflektioner jag gjorde över det jag läste i den här fantastiska boken. Har både skrattat och gråtit, upprymts och förfärats. ♥

Kommentarer
Postat av: Blingbling

Oh, den vill jag också läsa =) Jag har läst så mycket om den.

2010-03-23 @ 18:54:27
URL: http://blingbling.webblogg.se/
Postat av: Doc

I sommar ska jag rita dit riktiga fittor på varenda staty där den saknas, så det så.

2010-03-23 @ 19:46:29
URL: http://docat.blogg.se/
Postat av: Hanna

Bling: Den är värd allt beröm.



Doc: Gör det!

2010-03-23 @ 21:00:27
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Lina

du bara öste ur dig tips i går. Blev sjukt sugen på att läsa den här boken nu:)

2010-03-24 @ 09:45:22
URL: http://rosamolnochgrisgaddor.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0