Nya tankar

Jag har tagit en massa beslut och kommit till insikter idag. Märkliga saker, nya tankar jag faktiskt inte tänkt förut. Det ena redde ut en del. Det andra skänkte mig glädje.

Det där ena är för stort för att skriva om. I alla fall just nu. Måste suga lite på det. Se om det ryms på min lilla blågg.

Det andra kom som en skänk från ovan. En märklig skänk, en märklig tanke. Om mat. Jag har alltid gillat mat. Mycket mat. Det mesta. Jag är beroende. I alla fall trodde jag det. Nu vet jag bättre.

Jag trodde inte man kunde må bra utan mat, men jag har insett att omväxling förnöjer. Man måste få det ena för att bättre kunna uppskatta det motsatta. Jag vill äta god mat, och jag vill äta varierad mat. Jag ska bli bättre på att variera mig och inte äta saker jag inte vill. God mat, som är sund och gärna något jag inte ätit på länge, någonsin. Jag måste bli bättre på att upptäcka nya saker. Herregud, det finns en hel matvärld där ute. Och en massa jag aldrig ätit. Till och med från Ica på hörnet. Varför är jag så inrutad i min kost? Om jag skulle äta en ny rätt varje dag skulle jag ändå inte hinna äta allt man kan här i världen. Nya ingredienser, nya mixer, nya lukter, nya experiment. Jag vill ha allt. Jag vill ha mat. Jag gissar att köttfärssåsen snart kommer att stå på bordet igen, men det gäller att ha ambitioner. Ok? Och nästa gång kanske jag slänger i något oväntat i grytan, och då har jag ju vunnit ändå.

Bling skrev en gång att man ägnar två procent av sina tankar till nya saker. Idag kändes de där två procenten mycket. Det här var kankse inte revolutionerande. Men det fick mig att tänka i nya banor, gå mot nya mål. Imorgon ska jag handla i en butik jag aldrig handlat förut. Som perspektivbyte.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Magnus

Det viktigaste är ambitionen att vilja förändra.

2008-02-12 @ 22:00:47
URL: http://papamac.blogg.se
Postat av: Blingbling

Hanna, vi kan testa de kulinariska maträtterna runt om i sofo. Jag måste nämligen också upptäcka nya saker. Inte bara mat. Jag måste försöka bryta tråkiga mönster till något bra. Sånt jag aldrig provat. Ditt inlägg kickade igång mina slöa hjärnceller.

2008-02-12 @ 22:42:03
URL: http://blingbling.webblogg.se/
Postat av: Hanna

Magnus: Den dök plötsligt upp.

Bling: Vi borde nästan göra up ett schema på allt som ska hinnas med så vi inte missar. Men då kanske vi blir så där torrt ospontana. Jag måste ändå erkänna att jag gillar scheman, planer :)

2008-02-12 @ 22:53:23
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Peter

Tänk om man kunde vara lite så där lagom spontan (inom planerade gränser;)men när man ska laga mat till två andra varav den ena är 1.5år och den andra är ganska kräsen, då blir man gärna lite konservativ. tyvärr

2008-02-13 @ 10:07:05
URL: http://flockdjur.blogg.se
Postat av: Ester

Ibland kan jag bli trött på mig själv för att jag inte kommer på vad man ska äta. Man borde ha hundra idéer. I-lands problem...

2008-02-13 @ 21:42:20
URL: http://missesters.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0